Friday, August 27, 2004

Op Anja Meulenbelt's weblog wordt de boycot van een Israelische judoka door een Iranier toegejuicht ( zie commentaar 13 en 18 ), o.a. door mevrouw Meulenbelt zelf, die ruiterlijk toegeeft niet echt te weten waarover ze het heeft: "Ik ken het verhaal van die Iraniër niet, maar ik vind het een goede daad." Mijn reactie:
Zonder de bezetting goed te willen praten of te willen ontkennen dat Israel mensenrechten schendt, vind ik het op zijn minst ironisch dat een rasechte feministe en iemand anders die erg begaan lijkt/zegt te zijn met mensenrechten hier juist deze boycot toejuichen. Immers, welk land ( wie na alle officiele mededelingen door vertegenwoordigers van de Iraanse regering voor en na het wegen van Arash Miresmaeili nog gelooft dat hij het op eigen inititatief deed is wel heel erg naief ) voerde de boycot tegen de Israelische judoka uit? Ach natuurlijk, de kampioen waar het gaat om mensenrechten en de rechten van de vrouw. En laten we hierbij ook niet de massieve hulp van Iran aan de Palestijnse zaak vergeten: geld, materieel en training aan Hezbollah in Libanon, en ( vooral via die groepering ) aan een deel van het Palestijnse ‘verzet’. Kom nou toch!
PS: Net als veel van haar collega-activisten aan zowel de pro-Pal als de pro-Isr kant kan ook mevrouw M. het niet laten vergelijkingen te maken en/of associaties op te roepen met de gebeurtenissen in de jaren 1933-45 in Europa. Mijn mening over en gebrek aan waardering voor het gebruik van dergelijke associaties heb ik al in verschillende eerdere postings/artikelen geuit. Wat betreft Zuid-Afrika, ik weet te weinig af van ( de geschiedenis van ) apartheid om iets zinnigs te zeggen over vergelijkingen die gemaakt worden tussen pre-Mandela ZA en Israel. Wel vind ik het frappant dat Anja Meulenbelt denkt te kunnen bepalen wie hier in Israel het 'echte vredeskamp' is. Dat getuigt van dezelfde arrogantie als die van Israelische politici als Avigdor Lieberman en Uzi Landau die denken te kunnen bepalen wie het Palestijnse volk al dan niet mag/kan vertegenwoordigen.

No comments: