Saturday, November 06, 2004

Terwijl ik aan een artikel zat te schrijven luisterde ik naar een uitzending van Hollands Diep, een programma van de Wereldomroep, waarin over - u raadt het al - de moord op Theo van Gogh werd gesproken, en dan vooral over achtergronden en gevolgen ervan. De gespreksleider stelde niet veel voor, trok veel foute conclusies, onderbrak zijn gasten op een vervelende manier etc. Een van de deelnemers aan het gesprek was Hans Jansen, een arabist die ik meer dan eens bij lezingen en af en toe ook op colleges ben tegengekomen. Hij kan zonder meer een deskundige op het gebied van 'de' Islam worden genoemd. Dat hij zo kritisch ten opzicht van dat geloof ( en 'adviseur' van Van Gogh wat betreft het onderwerp ) was/is wist ik niet. Hij maakte een paar zeer rake opmerkingen over cultureel relativisme en over de onzinnige wil van veel progressieven om de 'andere' cultuur te begrijpen zonder dat die andere cultuur genoeg respect voor 'ons' heeft om de onze te begrijpen of te waarderen, laat staan eigen te maken. Ook zei hij iets moois over de AIVD: het is bij veiligheidsdiensten net als een riool, niemand die iets merkt of er iets over zegt zolang het werkt, maar er hoeft maar een klein mankementje te zijn of iedereen gaat meteen klagen. Henk Vonhoff, in mijn ogen altijd een van de meest sympathieke VVD'ers, zei ook wat wijze dingen, o.a. over het gemeenschappelijke in de Nederlandse cultuur en geschiedenis. De enige echt irritante gaste was Ebru Umar. Ik had haar al bij B&W gezien, en ook daar zat ze er steeds tussendoor te kwekken. Het schijnt mij een beetje toe alsof ze veel denkbeelden met Van Gogh deelde, maar nauwelijks een procent van zijn talent of van zijn gevoel voor humor heeft. De vraag is of zonder zijn steun en dood mensen die voor de moord niet of nauwelijks op TvG's website keken ooit van haar gehoord zouden hebben. Natuurlijk heb ook ik mijn kritiek op politici, maar de manier waarop ze Henk Vonhoff constant zat af te zeiken stond me erg tegen. Een echt zinnige bijdrage aan de discussie bood ze niet echt.

No comments: