Saturday, December 11, 2004

Toch nog een posting vandaag. Ik heb net het journaal bekeken met o.a. een verslag van wat een mooie en indrukwekkende prinselijke uitvaart lijkt te zijn geweest. Wel moet ik Youp van 't Hek gelijk geven die naar aanleiding van de 'generale repetitie' vandaag in het NRC schrijft: " Het leven is zinloos. Duizenden mensen keken donderdagavond naar een oefenende rouwstoet zonder lijk en een door het Journaal geïnterviewde muts in een geel windjack vertelde dat het oefenstoetje heel indrukwekkend was. Hoe saai moet je leven zijn als dit al een verpletterende indruk op je maakt? ".
Prins Bernhard was ongetwijfeld een markante persoonlijkheid, met net als de meeste mensen goede en minder goede kanten en witte, grijze, en zwarte pagina's in zijn verleden. Omdat ik de goede man niet kende en zijn leven nooit echt gevolgd heb heb ik nauwelijks blogruimte besteed aan zijn dood. Toch zou ik de lezers het volgende citaat niet willen onthouden. Ik las het op de website van Trouw en het bevat volgens mij een prima typering. De spreker heeft over het onderwerp misschien weinig recht van spreken maar des te meer verstand van zaken: "Willem Aantjes, destijds fractieleider van de Anti-Revolutionaire Partij (ARP), typeert Bernhard als een echte, maar inmiddels vrijwel uitgestorven soort Duitser: ,,Hij was een rechtse rakker met een hang naar het autoritaire. En hij hield van uniformen. Dat gaf hem iets on-Nederlands. Aan zijn verdiensten in de oorlog wil ik niets afdoen. Hij vervulde een symboolfunctie die het volk houvast gaf in moeilijke tijden. Die rol speelde hij goed, kón hij ook goed spelen, omdat die helemaal bij hem paste. Maar of hij de zaak waarvoor werd gestreden heel erg toegedaan was, waag ik te betwijfelen.''

No comments: