Monday, March 21, 2005

Arnoud de Jong, publicist en columnist, begon in oktober 2001 een persoonlijke website, lang voordat 'bloggen' een gangbaar woord werd en iedere gek die denkt iets te melden te hebben zijn eigen weblog begon ( zegt een van die gekken ). Pas nadat ik zelf Dutchblog Israel was begonnen werd ik door mijn broer op het bestaan van Verbal Jam gewezen. Sindsdien bezoek ik Arnoud's weblog regelmatig, en geniet er van zijn vaak zeer rake en soms uiterst vermakelijke beschouwingen en commentaren. Omdat hij net als ik een meer dan gemiddelde belangstelling voor het Midden-Oosten in het algemeen en Israel in het bijzonder heeft, heb ik hem vlak voor mijn laatste reis naar Europa voorgesteld om ergens in Amsterdam af te spreken voor een kop koffie. We hebben elkaar vlak voor de jaarwisseling ontmoet, en het was erg gezellig. Sinds kort maakt Verbal Jam gebruik van gastschrijvers, of 'teamleden'. Aanvankelijk dacht ik "Jammer, dat zal de kwaliteit van VJ niet ten goede komen", maar het tegendeel is waar: eind vorige week kreeg ik een mailtje van Arnoud met de vraag of ik er iets voor zou voelen om af en toe de rol van Verbal Jam's Midden-Oosten correspondent te spelen, door middel van bijdragen die te maken hebben met Israel, joodse cultuur en geschiedenis, Midden-Oosten e.d. Eergisteren is mijn eerste stuk op VJ verschenen. Het betreft een vertaling/bewerking van iets wat ik min of meer al in het Engels op Dutchblog Israel had geschreven, dit was vooral om te kijken of ik ongeveer aanvoel wat er van me verwacht wordt. Gezien het leuke aantal en het soort reacties zit dat wel goed. Het volgende stuk dat ik bij Arnoud zal inleveren zal origineler zijn. Ik raad wie VJ nog niet kent aan om er eens een kijkje te nemen ( een link naar de website is een van de oudste permalinks op mijn blog ). Als je daar bent aangekomen, klik rechts op 'navigatie', en dan op "Bij de Jordaan" om Arnoud's observaties over het dagelijkse leven in Israel te lezen, en op "Gozertje" als je zin hebt om eens lekker te schaterlachen.

No comments: