Saturday, June 04, 2005

Aanvankelijk dacht ik dat Peter Delpeut met zijn "Pleidooi voor het Orientalisme" inging op een discussie die online en elders gevoerd werd naar aanleiding van Occidentalism: A Short History of Anti-Westernism, een boek van Ian Buruma en Avishai Margalit. Ik had het artikel in oktober op mijn parallelblog gekopieerd omdat ik bang was dat ik het anders moeilijk terug zou kunnen vinden, maar ik vergat het verder. Inmiddels heb ik het boek van Buruma en Margalit gelezen ( toen ik in Parijs was ) en ik was onder de indruk van hun thesis, al is die soms iets te beknopt uitgewerkt. Toen ik onlangs Delpeut's artikel in zijn geheel las begreep ik dat het vooral een recensie van een tentoonstelling was, waarin als er al over Edward Said's aanval op wat deze Orientalisme noemde werd gesproken, dat eerst en vooral over schilder-orientalisten ging. Moet een mooie tentoonstelling zijn geweest, daar in Brabant. Toch maar bewaard, dus, dit artikel.

No comments: