Wednesday, June 08, 2005

De tweede aflevering van mijn persoonlijke keuze uit recente ik@nrc.nl afleveringen. Hier kun je trouwens een idee krijgen over wat de redacteuren van de ik@ rubriek zoal opgestuurd krijgen. Babel Fish Internet maakt van de wereld een dorp. En talen hoef je niet meer te leren, want internet biedt ook vertaalprogramma's. Een veel gebruikt programma heet Babel Fish. Verhuurder Pierre van mijn vakantiewoning in de Belgische Ardennen deed er alles mee, glunderde hij. Het was zo eenvoudig! Hij tikte zijn Franse tekst in en hoefde maar op Enter te drukken en het was Nederlands. Klaar was Pierre. Zijn welkomstboodschap lag op tafel: ,,Wij wensen u een aangenaam verblijf in ons onderdak van vakantie. Zie hier enkele kleine adviezen en of vragen om ons onaangenaamheden te vermijden. Vooral niets werpen in WC, met name hygiënische servetten maar de met het oog hierop voorziene vuilnisbakken eerder gebruiken. Wij hebben reeds verschillende keer de gestopte septische kuil gehad. Na 22 h. vragen wij u om geen nachtkabaal te doen.'' Joep Dohmen
Boek 'In de ministerraad wilde hij nog wel eens een boek lezen.' Aldus het 'In Memoriam J.P.A. Gruijters' in NRC Handelsblad. Die boeken kocht hij onder meer in de boekwinkel waar ik eind jaren zeventig werkte. Het was er op een keer doodstil. Heerlijke bibliotheekstilte. Gruijters was in de zaak. Verder alleen een wel als lilliputter omschreven vrouwelijke klant. Opeens richtte de vrouw zich tot mij als boekverkoper: ,,Zou je voor mij een boek willen pakken?'' Voordat ik iets kon doen, haastte Gruijters zich naar de kleine vrouw. Hij tilde haar op bij haar middel, waarop zij zelf het boek van de plank pakte en hij haar weer neerzette. Opnieuw stilte. Not-done? Done! Anton de Goede
Bonafide Net als ik sta te koken, gaat de telefoon. Het is de Postcodeloterij. Ik zeg het meisje meteen dat ik niet meedoe aan telefonische enquêtes, en vertel dat ik me heb aangemeld bij een speciaal telefoonnummer van een instantie die ervoor zorgt dat bonafide enquêteurs zich daar ook aan houden. ,,Maar wij zijn helemaal niet bonafide!'' zegt het meisje verontwaardigd. ,,Is de Postcodeloterij niet bonafide?'' vraag ik verbaasd. Ik hoor een diepe zucht aan de andere kant van de lijn. ,,Laat maar zitten!'' roept ze dan en verbreekt de verbinding.
Claire van Putten
Klasse Tijdens een vlucht van British Airways tussen Johannesburg en Londen klaagt een 50-jarige blanke vrouw bij de stewardess dat er een man met een donkere huidskleur naast haar zit. Op hooghartige toon en duidelijk hoorbaar voor andere passagiers in de cabine eist ze een andere vliegtuigstoel. De stewardess belooft haar om na te gaan of er andere stoelen beschikbaar zijn. Even later komt ze melden dat de Economy Class en Business Class vol zijn. Maar ze kan in overleg met de gezagvoerder en bij hoge uitzondering een upgrading naar de First Class aanbieden. De vrouw kijkt triomfantelijk, totdat de stewardess aan haar buurman vraagt om zijn handbagage mee te nemen naar het upper deck. Een luid applaus klinkt door de cabine.
Ton Eijmberts
Tehuis Mevrouw Walters wordt 's nachts vaak wakker. Dan roept ze dat ze Tilly is, dat ze naar huis moet en waar ze woont. Het personeel weet hoe het haar gerust moet stellen: ,,Ben jij Tilly van de familie Walters van het Zuiderdiep?'' ,,Ja, dat ben ik.'' ,,Je bent in slaap gevallen, maar je moeder belde. Ze zei dat het heel donker is en dat je mag blijven logeren. Morgen vroeg komt ze je ophalen.'' ,,Maar mijn fiets staat nog in de regen.'' ,,Die zwarte, met die mooie bel? Die heb ik binnengezet.'' ,,Dank u wel.'' ,,Nog een glaasje melk en een liedje? Maar dan nu wel slapen, anders lig je nog in bed als je moeder je komt halen.''

Monica Metz

No comments: