Friday, June 10, 2005

Gisteren heb ik Koud Liggen van Bert Keizer gelezen, een van de vier Boekenweekessays uit 2003, toen het thema "Styx - leven en dood in de letteren" was. Het boekje bevat beschouwingen over verschillende zaken die met de dood te maken hebben. Ooit, toen ik voor het eerst in Frankrijk was, heb ik op een regenachtige zondag op mijn kamer in een voorstadje van Parijs Keizer's Het Refrein is Hein in bijna een ( 1 ) ruk uitgelezen. Ook dit boekenweekessay leest - ondanks een niet altijd even vloeiende schrijfstijl - lekker weg en bevat tegelijkertijd een boek rake observaties en boeiende beschouwingen vanuit een vrij uniek perspectief. Over overlijdensadvertenties schrijft hij ( p. 47 ): "Teksten van rouwadvertenties zijn ongeruster dan grafschriften, tenzij het om de dood van hoogbejaarden gaat, wier verscheiden niemand meer de stuipen op het lijf kan jagen. In NRC Handelsblad wordt vaak het genoten onderwijs meegesleept. Dr. Drs. Prof. Dr. Mr. Ir. worden als zielige vlaggetjes uit de kist omhooggestoken, waarmee nog eens benadrukt wordt dat ook doorleren niet echt helpt." Nadat hij zich verbaast over wat sommigen in gedrukte vorm uitkramen bij het overlijden van een dierbare, besluit hij het essay met een prachtige zin: "Maar als je de fratsen hier vanaf trekt, blijft er voor ons allemaal precies dezelfde pijn over: wij staan hier, elk in eigen onmacht, bij de scherpste rand die er op aarde is."
PS: Nu ligt het laatste boekenweekgeschenk, van Jan Wolkers, op me te wachten. Ik moet er even tijd voor vinden, zodat ik er van kan genieten. Niet alles wat hij schrijft is altijd even geweldig maar als het op leesplezier aankomt ruil ik de meesterwerken van alle door de 'deskundigen' zo goed ontvangen moderne schrijvers in voor de grootste prut van Wolkers. Mocht iemand trouwens toevallig nog een exemplaar over hebben van het geschenk ter gelegenheid van de Maand van het Spannende Boek ( van dit jaar of van voorgaande jaren ), dan houd ik me aanbevolen. Ik bewaar de boekenweekgeschenken meestal voor als ik op reis ben, het neemt zo makkelijk mee. De boekjes van Keizer en Wolkers las/lees ik bij uitzondering thuis, omdat ik iets korts zocht voor tussendoor.

No comments: