Saturday, June 04, 2005

Ondanks alle ergernissen en frustraties heb ik het hier in Israel al meer dan tien jaar prima naar mijn zin. Natuurlijk zijn er wel wat dingen ( en een paar mensen ) die ik mis, al kun je met behulp van internet, betaalbare telefoondiensten en luchtpost tegenwoordig meer dan ooit dat gemis vrij aardig goedmaken. Ik waag me nooit echt aan vergelijkingen tussen Nederland en Israel. Wel zeg ik soms dat er twee dingen zijn die hier naar mijn smaak beter zijn dan in Nederland: klantenservice en een groot deel van de zaken die met zwangerschap, bevallen en zo te maken hebben. Een aardig staaltje van Nederlandse klantenservice wordt gegeven door Youp van 't Hek in zijn NRC-column van deze week. Zelf ben ik erg tevreden over mijn internet provider ( Bezeq ), en de reden dat we onze vorige provider voor de huidige inruilden was de prijs, meer niet: ook bij Netvision was de service uitstekend. Bij beide bedrijven is het mij meer dan eens gelukt om - niet al te veel voorkomende - technische euvels met behulp van een telefoontje en duidelijke aanwijzingen zelf te verhelpen. Met het nivo van mijn technische vernuft zegt dat veel. Het moet trouwens heerlijk zijn als je, zoals Van 't Hek doet, lekker wraak kunt nemen als je door een niet functionerende klanten'service' genaaid wordt. Name and shame heet dat in het Engels geloof ik.

No comments: