Sunday, June 05, 2005

Op het weblog van Anja Meulenbelt vond ik het repliek van Geert Mak op ( een deel van ) de kritiek die volgde op de publikatie van zijn "Gedoemd tot Kwetsbaarheid". Ik vond naast Hans Jansen's bespreking van het boekje ( waarover ik eerder op dit blog schreef, de posting bevat een link naar Jansen's artikel ) nog wat aardige columns en andere reacties naar aanleiding van de ( discussie rond ) Geert Mak's pamflet. Als ik van alle schrijvers die zich met deze discussie hebben beziggehouden ( en van wier bijdragen aan die discussie er in ieder geval een deel online te vinden is ) er een zou moeten kiezen met wie ik het het meeste eens ben werd dat waarschijnlijk toch Hans Jansen. Geert Mak heeft veel zinnigs te zeggen (klik hier, hier, en hier voor wat lezenswaardige opinies van mij verder niet bekende mensen die het grotendeels met hem eens zijn ), maar wat Jansen - ontegenzeggelijk een deskundige op het gebied van 'de' Islam - zegt over het Stockholm syndroom snijdt hout in mijn ogen. Ook Lodewijk Asscher heeft wat bruikbaars te melden. Leon de Winter's romans heb ik bijna allemaal gelezen, en van de meeste heb ik erg genoten. Over zijn non-fictie ben ik minder te spreken, en ik ben opgehouden met het volgen van wat hij over 'het' conflict in het Midden Oosten te vertellen heeft nadat ik de eerste pagina's van zijn Lady Di in een bevallige pose, een in 1996 verzameling opstellen over o.a. jodendom en 'het' conflict, had gelezen: te veel clichés en te weinig substantie. Niet dat ik zelf zulke originele ideeen heb, maar wat hij denkt te melden te hebben staat me vaak net iets te bol van de generalisaties en de platitudes, en hij praat vaak over Israel als zovele joodse Amerikanen die hun vreemde ( want onnodige ) schuldgevoelens over het feit dat ze nooit naar Israel zullen willen of kunnen emigreren proberen te compenseren door rechts-Zionistischer dan Ariel Sharon te zijn. Voor toch een leesbare reactie van De Winter op "Gedoemd..." ( maar weer wel met minstens een ( 1 ) slecht gekozen generalisatie, die al in de titel opduikt ) zie hier. Op de website van Elsevier bevindt zich een door Leon de Winter geschreven weblog. Ook daar zie ik dat hij en ik vaak aan dezelfde kant staan, maar dat hij zich over veel meer zaken uitspreekt dan ik, en vaak in niet of nauwelijks genuanceerde termen.

No comments: