Saturday, August 20, 2005

Al zeker een jaar of vijftien, twintig had ik niet aan hem gedacht, en zijn bijzondere naam was ik eigenlijk al vergeten, totdat ik afgelopen woensdag dit opiniestuk in de International Herald Tribune tegenkwam. Ik had het artikel misschien overgeslagen als de naam van een van de auteurs me niet was opgevallen: Bruce Bueno de Mesquita. Toen ik die naam zag zag ik opeens weer heel duidelijk de komiek voor me die ik als kind regelmatig op de televisie heb gezien ( bij de Mounties, Andre van Duin, en ik neem aan ook bij Ron Brandsteder ). Hij leek een beetje op Manuel in Fawlty Towers. Ik wist dat hij joods was, maar verder heb ik me nooit in zijn persoonlijke geschiedenis verdiept. Nauwelijks een dag nadat ik na zo lange tijd weer aan hem herinnerd werd is Abraham Bueno de Mesquita overleden (*). Yihyeh Zikhro Barukh. (*) Niet te verwarren met David Abraham Bueno de Mesquita ( 1889-1962 ), de schilder en illustrator.

No comments: