Friday, October 21, 2005

Een paar weken geleden stuurde ik per e-mail een vraag naar de Immigratie- en Naturalisatiedienst. Als alles goed gaat zouden mijn echtgenote en ik graag over een jaar of twee voor een of twee jaar naar Nederland willen komen. Ik zou dan post-doc onderzoek kunnen doen en/of werken aan een onderzoeksinstituut of universiteit, en onze kinderen zouden dan eindelijk echt goed Nederlands kunnen leren. Bovendien zouden zij, hun opa en oma, en hun twee nichtjes elkaar zo eens wat regelmatiger en onder normale omstandigheden kunnen zien. Onze kinderen hebben zowel de Nederlandse als de Israelische nationaliteit ( tot hun 18e of 21e, dan moeten ze kiezen zolang ze in Israel wonen ), ik heb ook de Nederlandse nationaliteit en mijn echtgenote heeft de Israelische nationaliteit. Ik wilde weten of er dingen zijn ( vertalingen, documenten en wat dies meer zij ) die we nu al vast kunnen regelen wat mijn vrouw betreft. Ik hoorde niets van de IND en was het eigenlijk al vergeten. Gisteren kreeg ik een e-mail van de afdeling Publieksvoorlichting van de IND waarin stond dat men door drukte er nog niet in geslaagd was om mijn en andere online vragen te beantwoorden, en dat als ik nog geen antwoord op mijn vraag had gevonden ik mijn naam en het telefoonnummer waar ik tijdens kantooruren te bereiken ben kon achterlaten, zodat ik telefonisch antwoord zou kunnen krijgen. Ik beantwoordde de e-mail maar was overtuigd dat ze niet naar het buitenland zouden bellen. Vanmiddag kreeg ik keurig een telefoontje. Ik was stomverbaasd over zo'n uitstekende service. De meneer gaf me keurig antwoord op mijn vraag ( het heeft geen enkele zin om nu al wat te regelen: de regels veranderen vaak, en vertalingen en officiele verklaringen hebben een 'houdbaarheidsdatum', het is zaak om iets dergelijks ongeveer een half jaar van te voren te gaan regelen ) en legde me uit waaraan we moeten voldoen t.z.t. Als ik op uitnodiging of met medewerking van een instituut kom is er ueberhaupt geen probleem, zulke instellingen werken vaak met de IND, daar zijn vaste procedures voor. Mochten we op eigen houtje willen komen dan moet ik een arbeidscontract hebben en een inkomen van minimaal 1100 Euro per maand. Mijn vrouw zou onder de categorie Huwelijk en relatie vallen Al met al een prima service en een duidelijke website, kol hakavod zou ik zeggen.

No comments: