Friday, December 02, 2005

Ik maak zelden reclame, zeker niet als ik het produkt niet ken of ( nog ) niet gezien heb. Deze keer maak ik een uitzondering, omdat ik de maker van het produkt ken en vertrouwen heb in zijn initiatief. Gisteren kreeg ik een e-mail van Arnoud de Jong, de schrijver achter ( voor, op, naast, etc. ) Verbal Jam. Een paar ( reacties van ) DBI kijkers zouden geen kwaad kunnen, lijkt me. Zelf zal ik de programma's pas later zien ( als ze online bewaard blijven ), want vanmiddag vertrek ik per Sherut-taxi naar het vliegveld ( Ben Gurion ), om midden in de nacht richting Parijs op te stijgen. Aanvankelijk zouden we vandaag gevijven ( mijn gezin plus mijn schoonmoeder ) richting Qiryat Ono vertrekken. De tante van mijn vrouw woont daar met haar gezin, we zouden er 's middags eten en in de loop van de middag zouden Y., de kinderen en mijn schoonmoeder terugrijden, 's avonds zou de tante of iemand anders me dan naar het vliegveld brengen ( Q. Ono ligt ongeveer een kwartier rijden van BG ). E., onze driejarige zoon, heeft echter een ongelukkig moment uitgekozen om te doen wat hij en zijn zus hoogst zelden doen: ziek worden, en dan nog wel met hoge koorts, veel diarrhee en - eergisteren, inmiddels niet meer - overgeven. Ik heb dus donderdagmorgen alsnog een sherut-taxi besteld, dat is echt een uitkomst. Voor nog geen zestig shekel ( ongeveer 11 Euro ) word je voor de deur opgehaald en naast de vertrekhal afgezet. Op de terugweg kom ik vrijwel altijd met zo'n taxi. Het enige nadeel is dat je soms heel Haifa te zien krijgt ( als je de eerste op de route bent ), want je reist met max. acht of negen andere reizigers, maar het blijft makkelijk en goedkoop. Alles is ingepakt, ik wil alleen nog een keer mijn lezing doorlezen voordat ik haar definitief uitprint. Ik geloof wel dat ze aardig gelukt is. Vanmorgen ben ik om half acht opgestaan, en we eten al om twaalf uur bij mijn schoonouders, zodat ik nog een uur of drie kan slapen voordat de taxi komt. Ik land morgenochten in Parijs rond zes uur. Vandaar ga ik meteen richting het Memorial de la Shoah, waarvan het Centre de Documentation Juive deel uitmaakt. Ik moet acht microfilms terugbrengen naar het CDJC, die had ik in bruikleen gekregen als interbibliotecaire lening tussen het CDJC en de universiteit van Haifa. Het CDJC gaat om 10 uur open, ik neem aan dat ik rond een uur of half negen daar zal zijn, dan heb ik nog lekker de tijd om rustig ergens te ontbijten. Daarna ga ik naar het apartement dat ik voor elf dagen gehuurd heb. Als ik me daar geinstalleerd heb ga ik naar de Auchan in La Defense, boodschappen doen voor anderhalve week. Ik zal vroeg naar bed gaan, want ik heb toch een nacht gemist. Maandag en dinsdag ben ik op het seminar dat de aanleiding voor de reis is. Dinsdagmiddag geef ik mijn lezing ( mijn eerste ooit ). Vanaf dinsdag begint wat ik als een werkvakantie zie. Die zal ik voornamelijk in het archief van de Federation Nationale des Deportes et Internes Resistants et Patriotes ( 'kort'om FNDIRP ) doorbrengen, al zal ik ook een paar ochtenden op het CHAN doorbrengen en ga ik waarschijnlijk ook nog even langs bij het AIU om gedag te zeggen, ik woon daar tenslotte in de buurt. Het laatste weekend van mijn reis breng ik in Nederland door. O.K., nu dan toch nog de mail van Arnoud, waar deze posting om begonnen was. Inmiddels staat er op VJ ook een posting met de tekst van de e-mail, dus verwijs ik daar maar naar. Ik raad aan om te kijken en te reageren, in de moeilijke mediadagen van Van der Laan is alle steun voor een (concept)programma en voor de publieke omroep in het algemeen hard nodig, neem ik aan. By the way, hopelijk heeft mijn eerste en tot vanmorgen laatste 'reclame' geholpen, dat weten we dinsdag.

No comments: