Saturday, February 04, 2006

Ik heb 'de zaak' Taida Pasic slechts vanaf de zijlijn gevolgd, dus het kan zijn dat ik heel misschien wat dingen gemist heb die voor haar uitzetting zouden kunnen pleiten. Toch lijkt het me sterk dat er in ieder geval niet nog een paar maanden met die uitzetting gewacht kan worden. Om die reden heb ik net een online petitie getekend waarin verzocht wordt om haar in ieder geval de kans te geven haar diploma VWO in Nederland te behalen. Ik heb met het meisje te doen, iedereen die eindexamen op de middelbare school gedaan heeft weet dat het laatste schooljaar al gestressed genoeg is, het is niet eerlijk om daar nog allerlei juridische zorgen bovenop te gooien. Is het niet ironisch en veelzeggend dat Rita Verdonk, die zo de mond vol heeft van inburgering, juist dit symbool van een ingeburgerde vluchtelinge uit zou willen zetten? Gelukkig is er veel respons voor de actie om Taida in Nederland examen te laten doen, ( nog ) een teken dat Nederlanders beslist niet moeilijk te mobiliseren zijn als het om een redelijke en rechtvaardige zaak gaat. Dat duizenden van hen soms ook maar al te makkelijk te hoop lopen voor dingen die in mijn ogen onzinnig of verkeerd zijn doet daar niet aan af. :-)
Als commentaar bij het tekenen van de online petitie schreef ik:
Dit meisje verdient in ieder geval de kans om haar diploma te halen. Zou dat geen prachtige manier van ontwikkelingshulp zijn? Het is natuurlijk makkelijker om iemand als Taida op te pakken en uit te zetten dan om hen die werkelijk misbruik maken van de Nederlandse gastvrijheid op te sporen en aan te pakken. Iedere uitgezette vluchteling/asielzoeker etc. telt immers voor de statistieken, en die zijn belangrijk om aan het einde van het jaar te laten zien hoe goed mevrouw Verdonk haar werk heeft gedaan, niet? Ik ben geen liefhebber van een generaal pardon, en regels moeten er zijn, maar waar gaan we heen als die regels niet alleen de medemenselijkheid maar ook het gezonde verstand in de weg staan?

No comments: