Tuesday, February 07, 2006

Ook de affaire Goudstikker heb ik niet vanaf het begin tot het - voorlopige - einde gevolgd. Toch geloof ik dat in zekere zin recht gedaan is met de uitspraak van vorige week, al hoop ik dat op de een of andere manier een oplossing kan worden gevonden waardoor de kunstschatten waarom het gaat voor het grote publiek in Nederland en daarbuiten beschikbaar blijven. Wat ik over de roof van joods bezit in de jaren 1940-45 afweet heb ik voornamelijk uit het werk van Gerald Aalders. Door een simpele Google-opdracht vond ik twee interessante links met beknopte informatie. Een daarvan leidde me naar nog een interessante link. Op de ander, van het Gemeentearchief van Amsterdam ( de site van dat archief is sowieso erg mooi ), kun je twee pagina's uit het notitieboekje van Jacques Goudstikker zien. Fascinerend. Let op het - misschien geheel onbewuste - valse woordgebruik in het artikel waarmee de Telegraaf over het vonnis berichtte.

No comments: