Tuesday, March 21, 2006

Zo, het werd weer eens hoog tijd voor een posting in het Nederlands, al is het maar een kort niemendalletje. Ik heb weer volop mijn dagelijkse routine opgepakt na tien heerlijke dagen in Nederland met onze dochter. Allebei onze kinderen zijn nu gek van Kabouter Plop en K3, onder invloed van hun twee nichtjes en van de DVDs die we hebben meegenomen. Ze leren er nog Nederlands ( nou ja, Vlaams, maar wat geeft dat ) van ook. Vanavond liep onze zoon, net als in de Regendans van Plop, te zingen "omhoog, omlaag, omhoog, omlaag". Mijn schoonmoeder is vlak voor de oorlog in Antwerpen geboren, en heeft daar nog familie wonen van haar vader ( die ze nooit gekend heeft: hij is in Polen vermoord ). Toen onze dochter nog geen twee jaar was gingen mijn vrouw en schoonouders met haar op visite in Ra'anana bij een redelijk ver familielid van mijn schoonmoeder. Er was daar ook iemand die Vlaams sprak, en mijn vrouw zei me later dat onze dochter meteen doorhad dat dat anders dan Hebreeuws was, en ze begreep het en reageerde erop. Waar Belgen al niet goed voor zijn ( denk nu niet dat ik iets tegen Belgen heb: mijn beste vrienden - in ieder geval een paar goede vrienden en collega's - zijn Belgen ).
Voor het eerst sinds ik naar Israel ben geemigreerd had ik op mijn vliegreis vanaf Schiphol naar huis geen gewichtsprobleem, omdat ik ook 20 kilo op 'rekening' van onze dochter kon meenemen. Naast heel veel speelgoed en kinderboeken hadden we ook aardig wat snoepdingen en boeken voor mijzelf bij ons. Op het Boekenweekgeschenk na waren het allemaal non-fictie werken: column-bundels van Maarten van Rossem, Bas Heijne, Frits Abrahams en Sylvain Ephimenco, een boek van Gijs Groenteman over Ischa Meijer, het boekenweekessay van Paul Witteman, en een boekje van Geert Mak. Ik kan voorlopig weer vooruit, zou je zeggen. Momenteel lees ik Rainbow Six van Tom Clancy, daar was ik in begonnen in het vliegtuig op weg naar Nederland, maar in de tien dagen daar heb ik nauwelijks iets gelezen, dus daar ben ik nog wel ruim een week, zo niet langer, zoet mee.

No comments: