Saturday, April 15, 2006

Voor wie nog niet genoeg over ( de dood van ) Gerard Reve heeft gelezen of gehoord is er dit weblog. Vandaag wordt de volksschrijver begraven. Ik las in het nieuwsbulletin van de Wereldomroep dat na de kerkdienst naast het graf nog een "joods gebed" zal worden uitgesproken. Ben benieuwd wat voor gebed dat is. Toevallig las ik gisteren dat deze week ook de bassist van het Cocktail Trio is overleden. De naam klonk me wel bekend in de oren, en ik kon me nog wel de zanger met de baard voor de geest halen, maar toen ik de titels van hun hits las moest ik toch heus erkennen dat ik geen enkel nummer van hen kende, ze waren echt van voor mijn tijd. Ik keek toch maar even op de officiele website en zag daar een paar pareltjes die vandaag de dag tot poetische en/of politiek-correcte rellen zouden leiden. Een paar voorbeelden: Kom in mijne wigwam, lieve bleekgezicht En doe, als je binnen komt, de wigwam dicht O, jouw blonde scalp bewonder ik al lang Want die staat zo mooi bij m'n streepbehang Als ik met m'n lasso straks jouw hart verstrik En jou speels met pijltjes in je maagstreek prik Dan wordt mijne wigwam een Indiaans paleis 't Vuurwater staat al leker koud op ijs [...] "He, Li-Wang Tai-Fu, wat hebben ons gehoold? Ga jij uit jouw lestaulantje weg Ja, ik heb passage geboekt op de slow-boat to China O, dat is jammel, want dan kunnen ons niet meer lekkel bami-bami eten. En d'l zijn ook geen tulpebollen O, daal zijn toch lotusbloesem Ja, maal jij kunnen toch geen lotusbloesem eten. Lotusbloesem zijn toch mijn vlouw O, neem mij niet kwalijk. Ons een liedje zingen, samen Goed" [...] Lola daar kan ik niet tegen Lola ik word zo verlegen Lola als jij in de trein gestegen bent Lola daar kan ik niet tegen Lola ik word zo verlegen Lola ik ben zo'n verlegen vent [...]

No comments: