Tuesday, July 18, 2006

De reactie van Ephimenco op de oorlog viel me enorm tegen. Ik lees zijn columns soms met ergernis ( hij is me vaak iets te eenzijdig en polemisch ) en soms met instemming, en bij mijn laatste bezoek aan Nederland heb ik twee van zijn boeken gekocht, die ik met plezier gelezen heb. Zou hij verwachten dat Israel zich als de na de moord op Theo van Gogh zo door hem bekritiseerde Amsterdamse burgemeester gedraagt?
De laatste zin van Ephimenco's column vind ik trouwens wel heel betekenisvol, al is hij waarschijnlijk niet zo bedoeld. Syrie heeft zo goed als zeker de hand gehad in de moord of Rafiq Hariri. Het land draagt ook een belangrijk deel van de verantwoordelijkheid voor het huidige conflict. De moord op Hariri leidde uiteindelijk tot een opleving van de nationale bewustwording en de terugtrekking van Syrische troepen uit Libanon. Het land werd er zeker niet stabieler door. De huidige oorlog destabiliseert Libanon nog meer, zo goed als zeker een van de doelen die Syrie via Hezbollah probeert te bewerkstelligen. Syrie heeft belang bij een instabiel Libanon. Het kan zo 'bewijzen' dat het de Syrische aanwezigheid was die bijdroeg aan de stabiliteit, en het zou als bemiddelaar en redder kunnen optreden, wat de internationale druk op het land - dat terecht als terreursponsor wordt gezien - zou verminderen. Het zal nog lang duren voordat Libanon werkelijk onafhankelijk wordt. Israel heeft zich zes jaar lang afzijdig gehouden, maar zal nu waarschijnlijk ook een zekere inspraak opeisen over hoe de toekomst van (Zuid)Libanon er uit zal zien. De regering in Jeruzalem kan niet toestaan dat iedere keer dat Iran en Syrie zich in een benarde positie bevinden of anderszins belang hebben bij een soort bliksemafleiding, de Hezbollah of een andere terreuraannemer de noordgrens van de joodse staat in brand zet en Libanon ongevraagd betrekt bij een oorlog die het land alleen maar verliezen en ellende brengt. Israel heeft op dit moment geen enkel belang bij een escalatie richting Damascus of - God verhoede - Iran, maar als het niet lukt om de marionet zelf uit te schakelen en de raketaanvallen te stoppen ( iets wat ongelooflijk moeilijk is: de laatste raketaanvallen kwamen meteen nadat de Israelische luchtmacht massieve bombardementen op Hezbollah-doelen in geheel Zuid-Libanon had uitgevoerd ) ben ik bang dat Jeruzalem uiteindelijk verhaal zal gaan halen bij Assad jr.

No comments: