Thursday, September 28, 2006

Zojuist heb ik een link aan mijn "Various websites" toegevoegd. Op joods.nl las ik dat Huize Henriette, dat vroeger in de Plantage Middenlaan stond en een belangrijke rol speelde bij het redden van honderden joodse kinderen uit de Hollandsche Schouwburg, gesloten wordt. In hetzelfde artikel stond een link naar de website van een tentoonstelling die tot eind vorig jaar in het Verzetsmuseum te zien was. Op deze website kun je de ontroerende, ongelooflijke, meestal enorm verdrietige maar ook inspirerende verhalen lezen van kinderen die door joodse en niet-joodse verzetsmensen uit de creche die bij de schouwburg, in feite een voorstation van Westerbork, hoorde werden gered. Ik heb heel veel over de Shoah gelezen, en doe dat nog dagelijks. Natuurlijk ben ik door mijn werk wel wat 'gewend', maar als het specifiek over kinderen gaat word ik nog steeds erg emotioneel, zeker sinds ik er zelf twee ( binnenkort drie, be'ezrath HaShem ) heb. Je kinderen aan vreemden toevertrouwen, de emoties van die kinderen zelf op het moment dat ze van hun ouders worden gescheiden ( vaak voor het laatst ), hen laten onderduiken bij wildvreemde mensen, je moet er niet aan denken.

No comments: