Wednesday, October 04, 2006

Ingeburgerd ben ik dus niet: van de 36 vragen van de nationale inburgeringstest die ik onlangs online maakte had ik er acht fout, wat me een 5,1 ( rare puntentelling, lijkt me ) opleverde. Ik dacht dat we vuurwerk afsteken omdat de Chinezen dat deden, Nederlanders zijn volgens mij te nuchter om in kwade geesten te geloven. Als er al een verband met die geesten zou zijn dan misschien het feit dat Chinezen daarin geloven en dat wij het maken en gebruik van vuurwerk van hen hebben afgekeken, niet? Als een collega gaat trouwen zonder dat ik ben uitgenodigd voor het "kleine feest" mag ik blijkbaar geen kadootje geven maar moet ik volstaan met een kaartje. Soit. Als buren een kindje krijgen moet ik meteen een kaartje in de bus gaan doen, ik mag niet een paar dagen wachten om dan het kind te gaan bewonderen ( en ik zal waarschijnlijk Verdonk persoonlijk op mijn dak krijgen als ik dan ook nog een aardigheidje zou meenemen ). Vloeibaar frituurvet kan met het gewone afval mee, wist ik niet, ik vulde voor de zekerheid chemisch afval in. Bij een gaslucht twijfelde ik, ik zou eerst de hoofdkraan dichtdraaien maar had natuurlijk eerst alles open moeten zetten en het energiebedrijf moeten bellen. Foei toch. Bij zwangerschap zou ik - zoals hier gebruikelijk is - meteen wanneer we weten dat mijn vrouw zwanger is naar de gynaecoloog gaan, maar ik had natuurlijk eerst tot de tiende week moeten wachten. Wat zijn wij toch ziekelijk zorgelijk. Als werkloze een winkel willen beginnen, ik dacht aan de Kamer van Koophandel maar moest natuurlijk eerst bij het Centrum voor Werk en Inkomen zijn. Tenslotte tuinde ik er natuurlijk in met het actieve kiesrecht: dat betekent dat ik mag stemmen, niet dat ik gekozen kan worden. Stom, vergeten. Ik zal nog maar eens goed oefenen voordat ik weer een keer naar Nederland kom, anders mag ik er niet eens in. Je mag ongestoord aanslagen beramen en de meest verschrikkelijke dingen zeggen, maar oh wee als je niet weet wanneer je een kaartje moet sturen of een kadootje mag geven. Rare jongens die Nederlanders, of althans de politiek correcten onder hen. Een vraag heb ik tegen beter weten in goed geantwoord. Op de vraag hoe lang de treinreis van Amsterdam naar Enschede duurt wilde ik 3 uur ( of meer, maar die optie was er niet ) invullen, omdat het om de NS gaat ( zie vandaag de trajecten Amersfoort-Amsterdam, of Utrecht-Den Bosch ), maar ik heb toch maar 2 uur gezegd. Goed gedaan, jochie.

No comments: