Friday, April 13, 2007

De gebeurtenissen rond het Nederlandse koningshuis volg ik nooit echt. Mijn houding tegenover de koninklijke familie is er vooral een van "Ik vind het allemaal best zolang ze zich maar niet met de polletiek bemoeien." U begrijpt, ik ben geen Oranjefan, maar ook zie ik mezelf niet zo gauw lid worden van het Republikeins Genootschap. Kijk maar eens op de foto op de homepage van de website van dat genootschap en u snapt deels waarom. Onze dochter is denk ik de enige in de familie die echt 'iets' met het koningshuis heeft, van jongs af aan ( ze kreeg rond haar derde verjaardag, vlak na de bruiloft van WA en Maxima, van mijn ouders een Barbie-pop in een trouwjurk ) is ze gefascineerd door koningen en koninginnen, prinsen en prinsessen, en vooral door Maxima. Iedere keer dat we met haar in Amsterdam waren vroeg ze of Maxima thuis - d.w.z. in het paleis op de Dam - was, en tijdens de Libanon-oorlog zijn we we vanwege haar ( en omdat het met de Museumjaarkaart die we hadden gekocht gratis was ) naar Paleis 't Loo gegaan. Ze vond het prachtig, en we hebben er nog een paar prachtige foto's aan overgehouden. Toen ze hoorde dat Maxima weer een dochter had gekregen vond ze dat reuze interessant. Ze moest wel lachen om de namen van Maxima's twee oudste dochters. Vooral Amalia vond ze maar niks. Amalia is ook een meisjesnaam in Israel, maar dan vooral voor nogal belegen meisjes, zeg maar Truus, Jannie, Jacoba e.d. Gelukkig hebben Willem Alexander ( "...als je dat toch leest / dat is nog eens jong zijn, dat is nog eens feest...", Joop Visser ) en Maxima ( " Ik waarschuw hierbij, Maxima, en alle Argentijnen / Je mag 'm hebben, trouwen ja, maar laat hem niet verdwijnen ", Joop Visser ) deze keer een normale, zelfs best wel mooie roepnaam gekozen. Als het Adonia of Asphyxia ( waarschijnlijk te veel letters ) of zo was geworden hadden ze voor geestelijke kindermishandeling kunnen worden aangeklaagd.

No comments: