Friday, April 13, 2007

Vanmorgen begon ik in Hollandse nieuwe van Sylvain Ephimenco. Ik heb verschillende van zijn essay- en columnbundels in mijn boekenkast staan. Ik ben het niet altijd met hem eens, maar zijn visie op de Nederlandse realiteit is vaak interessant, vooral omdat hij in feite een redelijk geintegreerde allochtoon, en dan nog wel een in Algerije geboren Franse allochtoon, is. Hij schrijft goed, ik weet niet in hoeverre zijn werk geredigeerd wordt maar zijn taalgebruik is meestal erg speels en indrukwekkend. Hier volgen een paar aardige observaties en beschrijvingen die ik in het eerste hoofdstuk van Hollandse nieuwe tegenkwam. Let wel, het boek kwam in 1997 uit.
  • De Nederlander, die bereid is tot vergaande compromissen om de rust in de tent te bewaren, heeft volstrekt verleerd hoe hij met conflicten moet omgaan.
  • In dit land is een volmaakte politicus iemand die safe-seks met zijn emoties weet te bedrijven.
  • In de Tweede Kamer fungeert de voorzitter als een soort condoom: hij vangt alle emoties en conflicten keurig op.
  • ...als na een marathonzitting die tot in de kleine uurtjes duurt een kabinet eindelijk valt, wordt de spanning van dat nachtelijk moment nog dertig jaar uitgemolken, of het geeft aanleiding tot het concipieren van een slaapverwekkend toneelstuk. Terwijl Duitsland zijn nacht van de lange messen heeft en Hollywood zijn nacht van de Oscars, beschikt Nederland over de nacht van Schmelzer.
  • Alles welgeteld is er volgens mij maar een ( 1 ) locatie in dit land waar het conflict publiekelijk wordt uitgevochten en getolereerd: het sportveld. Op de groene grasmat en daaromheen wordt ongeveer alles wat de god der Nederlanden heeft verboden plotseling toegestaan. [...] De beste Nederlandse voetballer aller tijden, Johan Cruijff, is de grootste ruziezoeker die dit stukje grond ooit heeft voortgebracht.

No comments: