Thursday, April 12, 2007

Zojuist heb ik de laatste pagina's van Charles Groenhuijsen's "Amerikanen zijn niet gek", dat ik tijdens mijn laatste bezoek aan Nederland kocht, gelezen. Erg leesbaar en informatief, al moet ik zeggen dat ik - ondanks mijn liefde en waardering voor wat honderdduizenden, zo niet miljoenen 'gewone' Amerikanen sinds begin vorige eeuw voor de vrije wereld betekend en opgeofferd hebben - na het lezen van dit boek de titel zou veranderen in "Amerikanen zijn nog een stuk gekker dan ik dacht". Niet dat ik veel van wat Groenhuijsen schrijft niet wist, maar nu ik alle minpunten van de Amerikaanse maatschappij op een rij zag - toegegeven, vanuit mijn Europese perspectief, ik ben nu eenmaal in Nederland opgegroeid en heb niet echt een ander referentiekader - ben ik meer dan tevoren overtuigd dat het toch vooral godsdienstwaanzin en een soort jungle-mentaliteit zijn die in Amerika de klok lijken te slaan. Toch blijf ik een zwak houden voor sommige aspecten van de Amerikaanse kijk op de wereld, en volhouden dat de wereld zonder de VS beroerder, veel beroerder af zou zijn: natuurlijk hebben de regeringen in Washington ook veel slechts op hun kerfstok, maar zonder hen, en vooral zonder veel van de jonge en niet zo jonge Amerikaanse ( en Britse ) mannen en vrouwen die om wat voor reden dan ook hun land in den vreemde dienen zouden we ( d.w.z. miniscule landjes als Nederland, Israel etc. ) toch echt helemaal aan de ratten ( Rusland, China, alle onfrisse regimes in het MO, maar ook - op een ander nivo - Duitsland, Frankrijk etc. ) zijn overgeleverd. Op mijn lijstje van te lezen Amerika-boeken staan nu nog Maarten van Rossem's Amerika - Voor en tegen ( staat al in mijn boekenkast ), en Mark Chavannes' Op de as van goed en kwaad.

No comments: