Monday, October 08, 2007

Naar aanleiding van een posting over Ayaan Hirsi Ali heb ik wat commentaren achtergelaten op Myrtus, een weblog van een Marokkaans-Nederlands-Amerikaanse blogster met wie ik het vaak eens ben. Ook ik vind dat AHA - net als Geert Wilders en Jami de ex-moslim, maar dan vaak een stuk beter onderbouwd en intelligenter - soms te provocatief is, en ik snap heel goed dat de regering haar beveiliging in het buitenland niet kan en moet betalen. Toch ben ik vooral teleurgesteld door veel van de reacties, vooral diegene in de trant van "Ze heeft alle ellende zelf uitgelokt". Een typisch voorbeeld van wat ik bijna nationale schijnheiligheid zou noemen is te vinden op de website van de Telegraaf, bij een artikel waarin staat dat een Deense stad misschien mevrouw Hirsi Ali een veilig onderdak zal aanbieden. Hetzelfde klootjesvolk dat op die site dagelijks ongenuanceerd afgeeft op moslims ( en joden ), levert nu in overgrote meerderheid commentaren als "Mooi, het ticket willen we nog wel betalen maar dan is het echt klaar", "Ayaan,als de gesmeerde bliksem je koffers pakken en weg wezen naar Denemarken, scheelt ons heel veel belastinggeld...", en "Ali heeft kapitalen verdient met haar boek, en kan dus best beveiliging betalen". Gelukkig zijn er zowaar ook wat commentaren te vinden van mensen die blijkbaar inzien waar het hier werkelijk om gaat. Zo las ik bijvoorbeeld: "Ik vind het schandalig dat degenen die haar bedreigd hebben niet zijn opgepakt en eventueel uitgezet", "...als 't geld kost, houden we niet van mensen", "Het is treurig dat Denemarken dit moet doen, omdat Nederland hier verzaakt. Je zult je leven maar niet veilig zijn om je mening, die echt niet zo extreem is. JP komt er wel achter als er 'anderen' aan het roer komen en hij z'n Christelijke mening niet meer mag verkondigen. Men zegt wel dat Ayaan dit over zichzelf afroept, maar wat mogen wíj straks nog doen en zeggen?", "Ik wordt doodziek van die Nederlanders die mensen die door moslims bedreigd worden vanwege hun mening niet willen beschermen. Zoveel belastinggeld kost het nou ook weer niet. Houd de vrijheid van meningsuiting aub ook in stand voor niet-moslims en mensen die niet links, politiek correct of gereformeerd zijn", en tenslotte "Geweldige aktie van deze Deense stad. Nederland zou zich diep moeten schamen".

No comments: