Saturday, October 06, 2007

Recordpoging dammer Sijbrands geslaagd
Ton Sijbrands heeft zijn wereldrecord blindsimultaandammen verbeterd. In Tilburg won de 57-jarige grootmeester 21 partijen van de in totaal 25 tegenstanders; vier eindigden in remise. Dat is een score van 92 procent terwijl 70 voldoende zou zijn geweest om het record te verbeteren. Sijbrands verloor bijna een partij maar zijn tegenstander zag de winnende combinatie niet. Echt zwaar kreeg de dammer het niet van zijn overigens sterke opponenten maar wel van een wesp. Het insect kon gelukkig bijtijds uit het zweetkamertje vanwaaruit Sijbrands de partijen speelde worden verwijderd.
Ton Sijbrands is een van de Nederlanders waar ik het meeste bewondering voor heb. Al ruim dertig jaar behoort hij tot de wereldtop, iets waar maar heel weinig topsporters in slagen. Steeds weer lukt het hem om zijn eigen blindsimultaandamrecord te verbeteren. Mij lijkt het blind spelen van een ( 1 ) dampartij al een onmogelijke opgave. Ik vind dammen een leuk spel, en speel sinds kort af en toe een spelletje met onze achtjarige dochter ( 'zoals het hoort', op een bord met 100 velden, geen 'checkers' ). Het is haar al een keer gelukt me te verslaan, wat meer zegt over mijn dan over haar nivo. Heel soms speel ik ook online een of twee spelletjes.

No comments: