Monday, December 17, 2007

Momenteel lees ik Mijn Israel, een door Mau Kopuit samengestelde verzameling van opstellen waarin joodse Nederlanders vertellen over de betekenis die Israel voor hen had. Had, want het boekje kwam 25 jaar geleden uit. Sommige schrijvers hadden nog net tijd om hun indrukken over de Israelische invasie in Libanon in hun stuk te verwerken, vaak slechts in een nawoord of terloopse opmerking. Er is zoveel veranderd sindsdien, en er is ook zoveel hetzelfde gebleven. Niet alle opstellen zijn even geweldig, maar het blijft boeiend om de verschillende meningen te lezen. Ik kan me grotendeels goed vinden in een citaat uit het korte essay van Arnold Heertje ( die trouwens zoals we nu weten de plank historisch gezien aardig mis sloeg toen hij schreef: "Aan de burgeroorlog in Libanon is door Israel een einde gemaakt." ):
"Voor mij blijft Israel een broedplaats van hoog oplaaiende emoties, enorme teleurstellingen en een belachelijke economische politiek, maar ook de levende illustratie van het eeuwige herstel van het joodse volk. Een vruchtbaarder bron van inspiratie is nauwelijks denkbaar."

No comments: