Thursday, February 21, 2008




Om deze F&S moest ik erg lachen. Eerder deze week werd er bericht over Joop den Uyl's vooroorlogse sympathieen voor bepaalde aspecten van het regime in Duitsland. Ik weet niet precies wat de man in de oorlog zelf allemaal gedaan heeft, alleen dat hij in die tijd is afgestudeerd, op het ministerie van Economische Zaken werkte en bij het illegale Parool actief is geweest. Goed, fout, grijs? Als die indeling al relevant zou zijn zou ik het antwoord in het geval van Ome Joop werkelijk niet weten, omdat ik te weinig van zijn activiteiten en opvattingen tijdens de oorlog weet. Wist hij echt helemaal niets van Vredeling's hulp aan Israel tijdens de Yom Kippur oorlog? Lijkt me een reuze interessant boek, dat proefschrift van Anet Bleich, hopelijk levert het antwoorden op mijn vragen. Voorlopig blijf ik nog een nostalgische sympathie koesteren voor meneer Den Uyl, veel meer sympathie dan voor zijn ( eerste ) Minister van Justitie, die met zijn posthume arier-verklaring en blinde, haatdragende kruistocht tegen Israel slechts argwaan en aggressie bij mij oproept.

PS: Dit artikel beantwoordt een deel van mijn vragen.

No comments: