Sunday, March 22, 2009

Nederland gezellig land?

22.3.08
Nederland wordt er niet leuker en gezelliger op, heb ik af en toe de indruk. Mijn vader zat vorige week met een exemplaar van het Boekenweekgeschenk ( dat hij had gekregen bij aankoop van een elftal Nederlandse kinderboeken voor de verjaardag van onze dochter, maar dat terzijde ) in de trein vanaf Amsterdam naar Utrecht. Twee mannen, volgens mijn vader afkomstig uit India of Pakistan, praatten iets te luid met elkaar. Een oudere man, schijnbaar een Wilders-adept, vroeg of ze geen Hollands ( whatever that may be, mijn kinderen leren Nederlands ) konden praten. Omdat ze hem niet verstonden herhaalde de man zijn vraag in het Engels. Een van hen antwoordde - redelijk snedig - dat hij voor twee weken in Nederland op vakantie was, en dat dat niet genoeg tijd was om Nederlands te leren. De vaderlander liet zich niet onbetuigd en gaf nog een aantal hatelijke opmerkingen ten beste. Nederland op zijn smalst. Je zou er bijna antiracist van worden. Maar nee, want dan kom je weer in de hoek van de Nederland Bekent Kleur-knakkers terecht. En daar wil ik ook niet echt bij horen. Ik ben daar zo te zien niet de enige in, die club liet vandaag op de Dam zien wat de betekenis van Stille Zaterdag is. De organisatie spreekt over 5000 mensen die kwamen opdagen, de meeste andere bronnen houden het op een kleine duizend. Als slechts 6000+ 'mensen' de moeite hebben genomen om de online petitie tegen Wilders te ondertekeken ( waarlijk geen overdreven inspanning, zou ik zeggen; kijk voor de gein trouwens eens op de lijst met 'ondertekenaars', de namen van de commentatoren op de website van de Telegraaf komen veelal nog authentieker over ) is het niet verwonderlijk dat zo weinig bezorgde Nederlanders op zo'n miezerige dag richting Amsterdam togen. Ik zou bijna hopen dat Fleur Agema van de PVV - met haar subsidie-obsessie - hier kamervragen over gaat stellen; ik ben benieuwd hoeveel subsidiegeld daar per demonstrant is gespendeerd, en of de bedeloproep op de website ( Er is veel geld nodig om de manifestatie op 22 maart te organiseren. Geef daarom gul op giro XXXX t.n.v. Nederland Bekent Kleur ) net zo'n massale respons heeft gekregen als de oproep om naar Amsterdam te komen. Op de poster van de manifestatie zie ik vooral drie hoofddoekjes. Is de blote buik van het meisje aan de linkerkant het enige 'autochtoon' Nederlandse element? Ik weet het echt niet, maar het komt op mij allemaal net zo eenzijdig over als de jihad van Wilders. Het gaat over racisme en islamofobie. What about antisemitisme? Dat op good old Awraham Soetendorp na zo te zien de enige joodse leden van het comite van aanbeveling van NBK vooral een of ander joods geluid vertegenwoordigen ( of daarmee sympathiseren ) is veelzeggend. Diezelfde EAJG-ers hebben nooit of nauwelijks luide protesten laten horen of afgezien van deelname aan demonstraties wanneer sommige van hun mede-demonstranten openlijk verbaal geweld tegen joden of Israel pleegden. De overgrote meerderheid van de Nederlanders - auto- en allochtoon - geeft de indruk haar gezond verstand niet verloren te hebben. De meeste moslims lijken zich niet echt druk te maken over het filmpje van Geert W. ( zeker niet voordat dat is uitgekomen ) en de PVV heeft voor zover ik weet nog bij lange na geen kamermeerderheid, of zelfs maar een virtuele kans op regeringsdeelname. Door het eenzijdige geleuter van Wilders en door de verkrampte reacties daarop ( ook van de kant van de regering ) ettert alles intussen rustig verder, waardoor extremistische racisten en pseudo-anti-racisten hun haat vrolijk verder kunnen blijven zaaien. Het beste is waarschijnlijk om om dit alles toch vooral te lachen, of er cynisch je schouders over op te halen, zoals Arend van Dam en de makers van Fokke & Sukke ons laten zien.

No comments: