Friday, May 16, 2008

Quod Licet Iovi...


Toch nog een posting vandaag. Ik ben benieuwd hoeveel de bezoekcijfers voor de website van Gregorius Nekschot zijn gestegen. Natuurlijk is veel van wat hij doet smakeloos ( probeer maar eens zijn cartoon van Mohammed en Anne Frank te vinden ), natuurlijk gaat hij regelmatig over de schreef, natuurlijk is hij als moslimhater net zo goed gevaarlijk voor Joden ( vergelijk bijvoorbeeld wat hij zegt over besnijdenis van jongens eens met de jihad van de PVV tegen het halal gehakt en de koshere kebab; GW lijkt een geloofsgenoot van GN te zijn ) maar de beste man oppakken zal hem alleen maar populairder maken, en ik kan me goed voorstellen waarom. Ook ik heb net even zitten googelen toen ik las dat hij gearresteerd was op verdenking van discriminatie of racisme. Het lijkt soms wel dat je a) tot een bevolkinsgroep moet behoren die groot genoeg is om electoraal interessant te zijn, b) hard moet schreeuwen en b) direct of indirect met geweld moet dreigen om in Nederland gehoord en serieus genomen te worden en tegelijktertijd de vrijheid te hebben om zelf naar hartelust te beledigen en te bedreigen. Ik zou denken dat wanneer dit en dit binnen de normen van de wet en het fatsoen valt, er geen enkele reden is om de maker van niet alleen maar puur beledigende maar ook redelijk geslaagde, rake cartoons zoals ik die hierboven heb gepost te arresteren. Een collega ( F :-) ) van mij beschrijft op Gregorius' blog trouwens ook hoe de deskundige en onbevooroordeelde Robert Soeterik door de kritische journalisten van de Tros Nieuwsshow werd ondervraagd, iets waar ik verder niemand zich druk over heb zien of horen maken. Kijk trouwens nog even hier voor de perfect onderbouwde reactie van ene Krisvdmeij, die het een goede zaak vindt dat Gregorius moet brommen: "Deze cartoons tonen geen respect. Dus lijkt het me logisch dat de tekenaar even de cel in kan, als mensen daarom vragen." Spreekt vanzelf, toch? Immers, de moord op Theo van Gogh was niet meer dan een 'respectloze en fundamentalistische reactie' op ''respectloosheid en een ontbrekend inlevingsvermogen''. En dan is het maar een kleine stap naar de bezetting. Volgt u het nog?

No comments: