Tuesday, June 17, 2008

Voetbal is simpel


Deze mooie foto vond ik op de website van BN De Stem


Mijn agenda stem ik er niet op af, maar toch volg ik sommige wedstrijden van het EK voetbal wel online, als ik nog wakker ben, en af en toe zap ik naar de wedstrijden die worden uitgezonden. Zolang Nederland mee blijft doen volg ik het toernooi van een grote afstand, en met een niet meer dan matige interesse. Natuurlijk heb ik liever dat Nederland de titel binnenhaalt dan dat Italie, Portugal of Duitsland dat doet. Hieronder volgen de wijze woorden van Saint Johan, in de interpretatie van Joop Visser. Leek me wel een toepasselijk lied voor deze dagen.


Voetbal is simpel, voetbal is simpel,
Maar het moeilijkste wat er is is simpel voetballen.
Om te beginnen is er maar één bal
En die bal moet je dus hebben.

Dat is logisch, dat is logisch,
En elk nadeel heb zijn voordeel,
En je gaat het pas zien als je het doorhebt.

Eén keer spelen, één keer raken,
Dat is eigenlijk het ware voetbal.
Een harde pass is beter te verwerken dan een zachte,
En je moet schieten, anders ken je niet scoren.

Dat is logisch, dat is logisch,
En elk nadeel heb zijn voordeel,
En je gaat het pas zien als je het doorhebt.

Duitsland ken slecht spelen,
Duitsland ken slecht spelen,
Maar dan wordt er toch uit een spelhervatting gescoord.
En Italianen, Italianen kennen niet van je winnen,
Maar je ken wel van ze verliezen.

Dat is logisch, dat is logisch,
En elk nadeel heb zijn voordeel,
En je gaat het pas zien als je het doorhebt.

In voetbal zijn bepaalde wetten.
Eén wet is: het middenveld is de weegschaal van je elftal.
Speel jij met twee middenvelders, en je tegenstander heeft er vier,
Dan win je het dus nooit.

Dat is logisch, dat is logisch,
En elk nadeel heb zijn voordeel,
En je gaat het pas zien als je het doorhebt.

Als je een hoge balcirculatie nodig hebt,
Als je een hoge balcirculatie nodig hebt
Ken het dus niet zo zijn dat een speler met de bal gaat lopen.
Zoals met die actie van Ruud Krol in de wedstrijd tegen Brazilië, WK '74,
Als je die bal te lang vasthoudt is het moment weg.
Als je balverlies lijdt krijg je een counter om je oren.Dus wachten, wachten tot Krol die loopactie maakt, en dan spelen.

Dat is logisch, dat is logisch,
En elk nadeel heb zijn voordeel,
En je gaat het pas zien als je het doorhebt.

Bij een ploeg die verdedigend speelt,
Bij een ploeg die verdedigend speelt
Is de afstand naar de goal voor een aanvaller gauw vijftig meter.
Omdat ik aanvallend voetbal speel hoeft een aanvaller bij mij
Maar vijftien meter te lopen, tenzij-ie stom is of staat te slapen.

Dat is logisch, dat is logisch,
En elk nadeel heb zijn voordeel,
En je gaat het pas zien als je het doorhebt.

Ik zeg nooit iets tegen de scheidsrechter.
Ik zeg alleen iets tegen de scheidsrechter als-ie het verkeerd ziet.
Of als-ie helemaal niets ziet.
Want je ken moeilijk fluiten, je ken moeilijk fluiten
Als je iets niet ziet.

Dat is Luingen, dat is Luingen,
En elk nadeel heb zijn voordeel,
En je gaat het pas zien als je het doorhebt.

Het behoort tot de wetten van het voetbal
Dat op succes vaak een grote teleurstelling volgt.
Maar je ken beter ondergaan met je eigen visie
Dan met de visie van een ander.

Dat is logisch, dat is logisch,
En elk nadeel heb zijn voordeel,
En je gaat het pas zien als je het doorhebt.

Want je moet sterven met je ideeën,
En alles wat er omheen zit,
De dingen die misschien minder interessant zijn,
Dat zijn de details.
En dan is het ook nog zo, dat is punt twee,
Je moet appels nooit met peren vergelijken.
Je ken alleen zeggen: het is allebei fruit.
En als ik zou willen dat je het begreep
Dan legde ik het wel beter uit.

Dat is logisch, dat is logisch,
En elk nadeel heb zijn voordeel,
En je gaat het pas zien als je het doorhebt.

Dat is logisch, dat is logisch,
En elk nadeel heb zijn voordeel,
En je gaat het pas zien als je het doorhebt.

No comments: