Sunday, August 03, 2008

Leer mij uw vrienden kennen...

Israel doet veel fout. Heel veel. Wie wat ik de afgelopen jaren geschreven een beetje gevolgd heeft weet dat ik me daarvan bewust ben, en dat ik het niet onder "stoelen of tafels" steek. Wat mij betreft zou Israel bij wijze van spreken vandaag nog alle nederzettingen op de Westoever ontruimen en de Palestijnen de kans geven ( en hen zonodig helpen ) hun eigen heil(staat) te zoeken, niet dat ik denk dat voor Israel dan de vrede zal uitbreken, verre van dat. Toch ben ik ervan overtuigd dat Israel slechts een van de kleinere problemen van de arme Palestijnen is. Hun eigen non-leiders, hun solidaire moslim-broeders in Teheran, Beirut, Riyadh en elders, en hun zogenaamde solidaire vrienden in het Westen zijn vele malen gevaarlijker dan die verdomde Joodse buren van ze. Lees dit maar eens. Op het hoogtepunt van een nieuwe geweldsgolf in Gaza, terwijl de Gaza-strook weer eens door broederlijk geweld uit elkaar barst, doen mensen als Jaap Hamburger vooral hun best om wederom toch vooral Israel als schuldige aan te wijzen voor alle ellende die de Palestijnen keer op keer treft. Geen woord over de schietpartijen tussen Hamas en Fatah. Je zag ditzelfde patroon tijdens Hamas' machtsovername vorig jaar: organisaties als EAJG en UCP kronkelden zich in allerlei bochten om Israel weer eens pikzwart te maken, maar over het Palestijnse geweld tegen Palestijnen werd niet of nauwelijks gerept. Als Israel ergens schuldig aan is dan is het misschien aan het feit dat het Hamas ook niet zijn gang laat gaan op de Westoever. Anders was daar al net zo'n paradijs op aarde gesticht als dat waarin de arme mensen in Gaza al ruim een jaar leven, met Israel als enige schuldige voor hun rijkdom en welzijn. De Palestijnen mogen misschien wel blij zijn dat ze de Joodse staat als zichtbare vijand tegenover zich vinden. Anders waren ze in de internationale media al lang een roemloze PR-dood gestorven, net als de stakkers in Darfoer, Tibet, Tsjetsjenie en andere ethnisch-politieke brandhaarden waar maar weinig honden zich werkelijk druk om maken. Dit is wat Tom Janssen jaren geleden in een prachtige cartoon weergaf. Ik zal die cartoon hier ( nogmaals ) posten.

No comments: