Thursday, September 04, 2008

Even weg

Terwijl dit op mijn weblog verschijnt land ik als het goed is al bijna op Schiphol. De komende anderhalve week ben ik in Nederland. Maandag vindt in de Eggertzaal in de Nieuwe Kerk in Amsterdam een paneldiscussie ( Nederland, Europa, en Israel - Dynamische perspectieven, zie de website van het CIDI ) plaats ter promotie van mijn boek. Vrijdag, zaterdag, zondag, en maandag zitten boordevol lezingen, een interview ( eigenlijk donderdag al ), en etentjes en afspraken met vrienden en - nadat we elkaar ontmoet zullen hebben - nieuwe bekenden. Op maandagmorgen ben ik hier te vinden, als gast van mijn uitgever. Ik heb voor die morgen ook al een afspraak gemaakt met deze schrijver, ook al signeert hij eigenlijk pas later op dat boekenfeest. Ik heb bij hem een aantal van zijn boeken ( dit, dit, en dit, een ander boek heb ik via deze site tweedehands op de kop getikt(*)) voor onze kinderen besteld. De rest van volgende week heb ik voor mijn ouders, broer, en zus en hun gezinnen gereserveerd.
(*) Het Nederlands leren van onze kinderen kost ons iedere keer weer flink wat ribben uit ons lijf. Iedere keer wanneer ik terug naar huis vlieg bestaat een groot deel van mijn koffergewicht uit leermiddelen, zelf- en voorleeskinderboeken. Ik dacht dat boeken zoals Keizer en De Vuurtoren te hoog gegrepen zijn - niet qua inhoud, ze leest in het Hebreeuws wel zwaardere kost, maar qua taal - voor onze negenjarige dochter. Vorige week - voordat ik contact zocht met Koos Meinderts - liet ik haar het animatiefilmpje op Youtube zien. Daarna vroeg ik haar waar het over ging, en ze vertelde het haarfijn, ze had de boodschap en de grote lijnen perfect begrepen. En vond het een heel mooi verhaal, net als ik.

No comments: