Tuesday, September 23, 2008

Rijmen en dichten

Onze dochter is gek op kindergedichten. We hadden al twee boeken van Hans en Monique Hagen, Lichtjes in je ogen en ( het prachtige ) Jij bent de liefste. Onlangs kocht ik in Nederland ook hun nieuwste bundel, Van mij en van jou, een heel mooie uitgave. Ook Koos Meinderts schrijft - naast heel bijzondere, intelligente kinderverhalen en werk voor volwassenen - (kinder)poezie. Deze maand kwam een bundel van hem uit, geillustreerd door zijn vrouw Annette Fienieg, getiteld Verdriet is drie sokken. Meinderts en Fienig zouden signeren op Manuscripta op 8 september, de dag dat ik naar die boekenbeurs ging. Ik had die dag echter nog meer afspraken in de stad en zou hen gemist hebben, als Koos Meinderts niet zo aardig was geweest om - na een gemaild verzoek van mijn kant - ongeveer een uur eerder te komen. Toen ik een aantal van zijn boeken bij hem bestelde ( een boek van he had ik al ) aarzelde ik over de dichtbundel. Omdat die alleen maar met een bijbehorende CD te verkrijgen is werd het mij iets te gortig, dus bestelde ik slechts drie boeken ( Kuik en Vark - heel leuke, slimme, anders dan andere kinderverhalen -, Keizer - een prachtige uitgave -, en De Vuurtoren ) bij de schrijver. Tot mijn blijde verbazing bleek dat Verdriet is drie sokken bij de stand van Lemniscaat, waar meneer Meinderts en mevrouw Fienieg signeerden, gratis werd uitgedeeld, zonder de CD. Ik was dolgelukkig, en ik moet zeggen, het is een heel mooie uitgave, ik raad hem van harte aan. Het boek zit in het pakket met overgewicht ( boeken en etenswaar ) dat ik twee dagen voor mijn thuisreis heb opgestuurd, en dat nog niet is aangekomen. Zodra het er is zal ik een van de gedichten hier posten, een uitstekende vertaling van mijn favoriete Jiddische lied, Oyfn Veg. Hieronder volgt een mooi gedicht van Hans en Monique Hagen, uit hun nieuwste boek. Lees het maar eens een paar keer achter elkaar hardop voor, ik vind het heel mooi en knap geschreven:
Water komen alle druppels van de regen elkaar tegen als ze later samen water zijn in zee

No comments: