Friday, November 28, 2008

Sinterklaas is in Yaffo aangekomen

Zoals jullie kunnen zien hebben de ellende in Mombai en de financiele wereldcrisis Sinterklaas er niet van weerhouden ook dit jaar weer in het Heilige Land aan te komen. Wel zag de man er dit jaar nogal vermoeid uit. Zou dat door al het nieuws komen? Hij lijkt me iemand die het wereldnieuws nauwkeurig volgt. De kinderen vonden het net als vorig jaar fantastisch. Onze zesjarige zoon vroeg de Goedheiligman de oren van het hoofd - in het Hebreeuws, wat de Sint meer dan redelijk spreekt - over allerlei technische kwesties ( hoe lukt het hem op de daken te rijden, hoe kan Piet kadootjes in de schoen doen als er geen schoorsteen is, wanneer gaat hij terug naar Spanje, waarom kon het paard niet meekomen, dat soort vragen ) waarop de bejaarde man me zei: "U heeft een zeer leergierige zoon." De boottocht was een stuk korter dan vorig jaar, en we bleven in de - piepkleine - haven omdat het buitengaats blijkbaar te onstuimig was. Ik moest steeds aan een scene uit Soldaat van Oranje denken ( "Om te kokken!" ) toen ik naar buiten keek en alles op en neer zag gaan. De vrijwilligers van het Dutch Forum hadden weer heel erg hun best gedaan, Kol HaKavod! Bij thuiskomst hoorden en lazen we over de laatste gebeurtenissen in en om het Chabad-huis in Mombai, althans wat er tot nu toe bekend is. Verschrikkelijk triest, meer kan ik daar nu niet over zeggen. Shabbat shalom.

No comments: