Friday, November 21, 2008

Zoek de vaut

Zojuist kreeg ik van de Wereldomroep een verzoek gemaild om mee te doen aan "een onderzoek naar heimwee en nostalgie: viert u nog Nederlandse feestdagen en wat doet u als u Nederland mist?". Ik ben ook de beroerdste niet, dus vul ik de enquete in. Tot mijn stomme verbazing kwam ik tegen het einde van de vragenlijst de volgende vraag tegen. Ik ben geen xenofoob, en ik weet dat ik al lang niet meer in Nederland woon, maar zeg nou zelf, wat hoort toch echt niet in het antwoordenrijtje thuis ( d.w.z. wat is bij mijn beste weten ondanks alles nog steeds geen Hollandse traditie of feestdag )? Ik mis trouwens geen enkele feestdag echt ( ik ben geen feestdagfan ), het enige waar ik echt wel eens naar verlang dat zijn de lekkernijen rond Sinterklaas, kerst, en pasen, maar die komen niet in het rijtje voor. Mijn band met Nederland bestaat in principe uit drie dingen: taal, eten, en mijn naaste familie ( en een heel enkele goede vriend(in) ).

Welke van onderstaande tradities MIST U HET MEEST? Pakjesavond (Sinterklaas) Kerstboom optuigen Vrijmarkt bezoeken op koninginnedag Oliebollen eten tijdens Oud en Nieuw Eieren verven met Pasen Carnaval Beschuit met muisjes eten na een geboorte Kaarsjes uitblazen op verjaardagen Sint Maarten met lampionnen op 11 november Haring Happen Luilak met Pinksteren Herdenking op 4 en vieren 5 mei Suikerfeest aan het einde van Ramadan

No comments: