Wednesday, December 31, 2008

Hoe hypocriet en bijziend kan men zijn?

Het zijn domme en zinloze vragen, maar ik moet dit toch even kwijt. Waar is de 'wereldwijde' verontwaardiging en waar zijn de demonstraties over de moorden - door, ja je leest het goed, rebellen - van honderden burgerslachtoffers ( veel meer dan in Gaza, en niet een ervan bevond zich al dan niet gedwongen in ( de buurt van ) legitieme militaire doelen ) in Uganda? Waar is dolle dietse Dries? Waar zijn de kamervragen, wanneer zullen burgers voor vrede zich verenigen om massamoorden in Afrika aan de grote klok te hangen? Tom Janssen's cartoon die ik gisteren weer eens postte blijft relevant. PS: Ik moest weer eens aan Freek de Jonge denken, ruim twintig jaar geleden, bij de grote demonstraties tegen kernwapens in Nederland. Hij keek met zijn schele ogen ( ik mag dat zeggen, ik draag net als hij een bril, en om dezelfde reden ) de camera in en zei iets als "Ik ben tegen kernwapens. Weet je waarom? Heb je gezien wie er voor zijn?". Als ik sowieso niet al Zionist was zou ik denken: "Ik ben voor Israel en de Joden. Weet je waarom? Heb je gezien wie er tegen hen zijn?" Ik zou natuurlijk kunnen vragen "Heb je gezien wie er voor de Palestijnen is?" maar daarmee zou ik de waarheid geweld aandoen.

No comments: