Thursday, April 30, 2009

Koninginnedag

Ik wilde net wat leuke feestelijke foto's zoeken om hier te posten toen ik over het incident/ongeluk ( aanslag?) tijdens de optocht met de koninklijke familie in Apeldoorn las. De leuke foto's laat ik dus maar achterwege. Misschien zal ik morgen wat eigen foto's plaatsen, dan gaan we gevijven naar de Koninginnekindermiddag van het Dutch Forum, in Tel Aviv. Zometeen gaan mijn vrouw en onze twee oudste kinderen koekjes bakken voor de vrijmarkt. Het lukt me helaas ( weer ) niet om vanavond de receptie van de ambassadeur in Herzliyah bij te wonen. Laten we hopen dat de slachtoffers in Apeldoorn spoedig van hun verwondingen zullen genezen ( al las ik over 'gewonden' die gereanimeerd moesten worden: zijn dat geen dodelijke slachtoffers, en valt er in dat geval nog wel wat te genezen? ) en dat het verder vooral vreedzaam, veilig en vrolijk blijft vandaag. PS: Inmiddels lees ik dat er minstens twee danwel vier doden en een tiental gewonden zijn, de EOD is ter plekke en de NCTb is bij het onderzoek betrokken, de bestuurder van de zwarte Suzuki wordt natuurlijk verhoord, iedereen is enorm geschrokken, een persconferentie is aangekondigd. Ook zijn er videobeelden te zien. Triest allemaal, ook voor de koningin en haar familie, ik kan iets voorstellen bij de verbijstering, ontsteltenis, stilte en verslagenheid waarmee de heersende sfeer en stemming worden omschreven. Het lijkt allemaal zo toevallig dat het eerste waar je aan denkt en waarover gesproken wordt toch wel zeker een aanslag is. Iedereen wacht nu verder nieuws en komende verklaringen af. Wel kijk ik vreemd op van uitspraken als "Altijd gedacht dat zulk soort dingen niet in NL zouden (kunnen) gebeuren." ( op nl.respectance.com, een bizar modern verschijnsel als je het mij vraagt ): wat is 'zulk soort dingen'? Zowel bizarre ongelukken als aanslagen hebben toch al diverse malen ( ook ) in Nederland plaats gevonden? Ik zie geen dwingende reden om alle Koninginnedagactiviteiten af te gelasten, snap heel goed dat gemeentes - op Apeldoorn na, natuurlijk - de festiviteiten gewoon laten doorgaan, al kan aanpassen en even stilstaan ( klik hier voor een kort radiofragment over het GE-concert ) bij de gebeurtenissen soms een goede optie zijn. PPS: GeenStijl heeft het al onomwonden over een aanslag en over de dader, die volgens ooggetuigen blond en een man zou zijn. De Telegraaf noemt hem nog slechts 'de veroorzaker'. PPPS: De ervaring in Israel leert dat de meest pessimistische berichten m.b.t. dodentallen vaak (het) juist(st) zijn. Als je eerst 'vier' en dan 'twee' hoort is de kans dat het uiteindelijke aantal dodelijke slachtoffers vier of meer zal zijn groter dan de kans dat het twee of minder is. Hopelijk komt er snel duidelijkheid over het hoe en waarom hiervan. Het feest morgen in Tel Aviv is inmiddels - niet onverwacht - tot een nader aan te kondigen datum uitgesteld. Ook de Toppers en de ex-topper komen door deze narigheid weer eens in het nieuws. Mijn moeder mailde me net dat het orkest waar mijn vader lid van is voor de koninklijke bus uit liep. Gelukkig speelt mijn vader al een tijdje niet meer mee op straat. Zelf vond ik straatoptredens ( en daarom ook Koninginnedag ) altijd verschrikkelijk, op een enkel buitenoptreden na, zoals bij de plaatselijke Dodenherdenkingsplechtigheid. Ik vond het altijd wel erg 'leuk' om het Wilhelmus ( net als Hatikvah een prachtig mooi volkslied ) mee te blazen. Wat in mijn ogen overigens het meest tekenend is voor de atmosfeer en de verhoudingen in Nederland is - net als zeven jaar geleden - de online 'opluchting' - bij sommigen zou je haast zeggen teleurstelling - dat de schijnbare schuldige een blanke, 'autochtone' Nederlander is. Dit vind ik persoonlijk een nogal idioot gebaar van medeleven, hoe goed het vrijwel zeker ook bedoeld is. Vooral gezien de nabijheid van de twee minuten stilte die komende maandagavond in acht genomen zullen worden. Naast de veelbesproken normen en waarden is ook het gevoel voor ( historische ) proporties aan vervaging onderhevig, of ben ik nu te cynisch?

No comments: