Sunday, August 09, 2009

Theorie

Dat dit artikel bepaalde reacties zou oproepen viel te verwachten. Dergelijke reacties zijn idioot en niet te verdedigen. Wel kun je je, net als Louis uit Rotterdam, afvragen of je elke gek die online of via een ander medium iets krankzinnigs of duivels beweert juridisch moet gaan aanpakken, om het even hoe serieus anderen zo'n gek ook nemen. Behalve nog meer publiciteit voor mensen als Desiree R. en Gretta D., en publiciteit plus vette honoraria voor de betrokken advocaten, en wederom een gelegenheid voor tuig van de richel als Jan uit Hardenberg (*) om hun gif te spuien, leveren zulke zaken zelden iets zinnigs op. Je zou denken dat de beperkte middelen van een organisatie als het CIDI nuttiger besteed zouden kunnen worden.
(*) Het valt me op dat dergelijke jodenhaters heel vaak een opa of een oudoom of -tante hebben die in de eerste helft van de jaren veertig van de vorige eeuw Joodse onderduikers in huis hadden. Zou het kunnen dat de opa van Jan die man is uit een mop die ik ooit in de Nieuwe Revu las? Die mop is nogal erg maar wel geinig, de weinige Israeliers aan wie ik hem vertelde moesten er erg om lachen. Hij gaat als volgt: Een man komt bij de pastoor om te biechten. "Ik heb Joodse onderduikers in huis gehad." "Dat is geen zonde, maar een geweldig goede daad." "Ik heb hen echter tien gulden per dag laten betalen." "Tja, dat is te begrijpen, u had ook onkosten." "Maar ik heb hun gisteren pas verteld dat de oorlog is afgelopen."

No comments: