Thursday, October 29, 2009

Nederlands

Net heb ik heel even de als ik het goed begrijp wekelijkse spellingtest van de Wereldomroep gedaan. Negen van de tien vragen had ik goed, de fout was een weetwoordje ( handvatten i.p.v. handvaten, een fout uit dezelfde categorie als 'onmiddellijk', dat ik ook steeds fout schreef - met 1 l - tot een goede vriendin me op de fout wees ). Ik ben daar redelijk tevreden mee, en zal de test de komende weken zeker nog wel een paar keer doen. Vanmorgen ging ik een paar plantjes poten bij het graf van mijn schoonvader, voor de ceremonie vanmiddag. Ik nam onze dochter mee, zij wilde graag de - zeer mooie en bijzondere, naar mijn smaak ietwat te grote - grafsteen zien. Daarna hadden we nog ruim drie kwartier voordat ze naar school moest. In de auto, naast de school, hebben we Nederlands gedaan. Eerst las ze twee hoofdstukken uit Verstopt! ( uit de Kokkelreeks van uitgeverij De Inktvis, een mooie serie kinderboeken speciaal geschreven voor wat grotere kinderen die om wat voor reden dan ook een lees/taalachterstand hebben ) daarna las ik een hoofdstuk voor uit Het grote boek van Kuik en Vark, geschreven door Koos Meinderts en geillustreerd door Annette Fienieg. Meinderts schrijft kinderboeken die echt totaal anders zijn dan andere kinderboeken. Wij hebben de meeste van zijn boeken - vrijwel allemaal geillustreerd door zijn vrouw, en vrijwel allemaal door beiden gesigneerd, onze kinderen vinden gesigneerde boeken ( we hebben ook door Jacques Vriens en door Betty Sluyzer gesigneerde boeken ) erg leuk - in onze boekenkast staan. Om het hoofdstuk "Eindelijk verdwaald", dat ik vanmorgen voorlas, moest ik zelf een paar keer hard lachen. Ook onze dochter snapte de humor en absurditeit van het verhaal zo te zien en te horen uitstekend. De boeken van Meinderts en Fienieg zijn een absolute aanrader, zij nemen hun lezers heel serieus, en ook ouders kunnen hun boeken waarderen. Als ze tenminste een beetje van lezen houden en niet bang zijn om verrast te worden.

No comments: