Tuesday, December 01, 2009

Ramses Shaffy (1933-2009)

Ik kan me nog herinneren dat ik dit lied van de radio opnam, volgens mij op zondag, tijdens de Nationale Hitparade of hoe dat programma ook heette. Pas later ontdekte ik dat Ramses Shaffy, alleen of met anderen, nog meer mooie dingen gezongen en geschreven had, en kwam ik erachter dat dit een bewerking van een Frans origineel ( geschreven door Serge Reggiani, hier gezongen door Pierrot Fournier ) was. Wat het niet minder mooi maakt, vooral het begin blijft prachtig. Als tienjarige wist ik nog echt niet wat een cover, laat staan wat een persiflage was. Enkel een jaar of wat geleden kwam ik te weten dat Ramses Shaffy geboren was in Neuilly-sur-Seine, dat grenst aan Levallois-Perret, waar ik in de winter van 2003-2004 een half jaar lang met vrouw en kinderen heb gewoond ( en waar ik met alle plezier nog eens voor een paar maanden of een jaar of twee naar toe zou verhuizen ). Neuilly is toevallig - nou ja, toevallig - ook de geboorteplaats van mijn favoriete Franse chansonnier, Yves Duteil. Nicolas Sarkozy was er bijna twintig jaar lang burgemeester.

No comments: