Thursday, January 14, 2010

Hoernalisme

Ik ben niet de aangewezen persoon om het beleid van de huidige Israelische regering te verdedigen, vooral omdat ik niet bepaald overtuigd ben dat die regering wat voor doortimmerd en omlijnd beleid dan ook voorstaat. Ook zul je van mij niet zo gauw horen dat de hele wereld tegen ons is, en dat de internationale media onze vijand zijn. Toch erger ook ik me soms aan waardeloze berichtgeving, zoals hier in een bekende Nederlandse kwaliteitskrant. Wat een onzin om te beweren dat Israel dat hek bouwt om ervoor te zorgen dat het land 'overwegend joods' blijft. Natuurlijk is dat hek ook tegen vluchtelingen bedoeld die vanuit Afrikaanse landen via Egypte naar Israel willen komen ( om hier vaak in mensonterende omstandigheden te wonen en te werken, maar dat is een verhaal op zich ). Maar daarnaast dient het hek ook om drugs-, vrouwen- en wapensmokkelaars die vanuit Egypte Israel inkomen, het werk te bemoeilijken. Ik vind dat Israel menselijk en royaal moet omgaan met de vele duizenden vluchtelingen en buitenlandse werknemers ( legaal en illegaal ) die hier al verblijven ( en dan vooral waar het gaat om hun kinderen ), maar ik geloof niet dat het land op nog meer problemen zit te wachten. Waarom kan Egypte die vluchtelingen niet opnemen? Iets meer ruimte daar, zou ik zeggen. Gelukkig schiet het Israelische leger niet op die arme mensen, zoals de Egyptenaren al meer dan eens gedaan hebben. Maar goed, in dezelfde krant staat vandaag - zonder gene, ondanks alle ellende in Haiti, waar mogelijk ook Nederlandse slachtoffers zijn gevallen - ook dit artikel, waarin quasi-lollig naar een aardbeving wordt verwezen. Dus... Waarom hoor ik trouwens in de Telegraftak niets over de ruim 200-man sterke reddingsbrigade die Israel waarschijnlijk gaat uitzenden naar Haiti? De echtgenoot van een vriendin en collega van mijn vrouw - een arts in het leger - wacht op dit moment met zijn collega's op het vliegveld, totdat een officieel besluit over uitzending genomen is.

No comments: