Tuesday, March 02, 2010

Luisteren

Alhoewel ik geen fan van multi-culti-gedoe ben, en zeker niet denk dat alle problemen die Geert Wilders - vaak op volkomen belachelijke wijze, wat zowel zijn succes als het uitblijven van een werkelijk debat over die problemen deels verklaart - aankaart denkbeeldig zijn, geloof ik heilig in pluralisme en in de toegevoegde waarde die menig vreemd'ling zeker die verdwaald is zeker voor een maatschappij kan hebben. Of het nou om Israel of Nederland gaat. Het volgende gedicht, dat onder de kop 'Stemadvies' in de nieuwste nieuwsbrief van Koos Meinderts staat, spreekt me dan ook zonder meer aan. Ik zal morgen natuurlijk niet stemmen, maar bij de komende kamerverkiezingen zal ik vrijwel zeker wel weer van mijn stemrecht gebruik maken.

Wind kan waaien en kan draaien en gaan liggen waar ie wil. Kent alle talen alle verhalen, luister naar de wind wees stil. De wind die weet wat mensen willen wat ze denken, wat ze doen waarin ze van elkaar verschillen van Nederland tot Kameroen. Wat ze eten in Turkije hoe je nee zegt in Japan hoe je zwaait in Lombardije wat je draagt in Pakistan.

Wind kan waaien en kan draaien en gaan liggen waar ie wil. Kent alle talen alle verhalen, luister naar de wind wees stil. Hoor je die woorden uit het noorden, fluistert daar het oosten niet? Hé, geluiden uit het zuiden daar is het westen met een lied!

Mensen die van welvaart dromen, of op de vlucht met vrouw en kind zijn naar Nederland gekomen op de vleugels van de wind. Al die rassen, al die talen zomaar bij elkaar gewaaid. Luister naar elkaars verhalen want de wind die is gedraaid! De wind , van de Cd Wind tegen, wind mee tekst: Harrie Jekkers en Koos Meindert

No comments: