Thursday, April 15, 2010

Verkiezingen

Zojuist heb ik mijn registratieformulier voor de komende kamerverkiezingen naar Den Haag verstuurd. Ik moest daar even mee wachten omdat mijn oude paspoort precies vandaag zou verlopen, en mijn bewijs van nederlanderschap - mijn paspoort - op 9 junil geldig moest zijn. Dinsdag heb ik in Ramat Gan op de ambassade mijn nieuwe paspoort afgehaald - inclusief vingerafdrukken, waar ik niet echt enthousiast over ben, maar goed - en een fotokopie daarvan heb ik vanmorgen met het formulier meegestuurd. Het zal u niet verbazen dat mijn stem niet naar de PVV zal gaan, ondanks - of wellicht mede vanwege - oproepen als deze. Dat Israels hasbara tegenwoordig vrijwel geheel in handen is van rechtse en extreem-rechtse sympathisanten, en dat Israel het heden ten dage qua openlijke steun voor een aanzienlijk deel van groeperingen als de PVV en individuen als Wilders moet hebben zegt helaas heel veel over de veranderingen in de wereld in het algemeen en het Westen in het bijzonder, en over het beleid en de positie van Israel. De ophef over twee kandidaten op de lijst van de PVV voor de komende kamerverkiezingen - Wim Kortenoeven en Gidi Markuszower - was te verwachten, en is natuurlijk overtrokken. Je kunt je serieus afvragen of het verstandig is van het CIDI om Kortenoeven 'toe te staan' zich kandidaat te stellen, en of Ronny Naftaniel gelijk heeft als hij zegt dat dit het CIDI geen imagoschade zal toebrengen, maar hij heeft natuurlijk volkomen gelijk als hij zegt: "Het is zijn (Korenoevens) keuze, en die respecteren wij. Want we leven in een vrij en democratisch land. En de PVV is geen verboden partij." Zelf heb ik meer dan eens grote vraagtekens gezet bij het soort vriendschap dat bewegingen als de PVV en figuren als Geert Wilders Israel te bieden hebben. Zie hier bijvoorbeeld. Ik ben het dan ook in grote lijnen eens met deze mening van rabbijn Van der Kamp.

1 comment:

Odile S said...

Ik vind dat rabbijn Van der Kamp zijn mening goed beargumenteert. Tijdens de laatste oorlog heeft mijn moslim vriendin mij gebeld (ik ben joods) en hebben we gezamelijk ons verdriet, zorgen en hoop uitgesproken voor beide partijen. Dit lijkt mij een vruchtbare weg. Bovendien mag Wilders zich zelf proisraelisch opstellen, het is niet gezegd dat zijn aanhang dit ook zo ziet. Onverdraagzaamheid tonen geeft een voorbeeld van onverdraagzaamheid. Dit gedrag is in strijd met artikel 1 en zeer onnederlands. In mijn ogen kan een religie worden gekaapt om onacceptabel gedrag te rationaliseren maar dezelfde religie kan ook voor het goede worden aangewend. Een groot probleem in de wereld is de onderwerping van wijsheid door krachten. Dit zie je ook op een Nederlandse basisschool.