Tuesday, August 24, 2010

RIP Conny Mus

Terwijl ik vorige week op een avond laat in ons hotel aan het zappen was kwam ik er via het nieuws op RTL4 achter dat Conny Mus plotseling was overleden. In tegenstelling tot vele anderen wier woorden ik de laatste dagen gehoord en gelezen heb was ik nooit zo onder de indruk van de journalistieke kwaliteiten en passie van Conny Mus. Integendeel, ik denk dat hij in zekere zin liet zien wat er mis is met een deel van de buitenlandse journalisten hier en aan de andere kant van de Groene Lijn. Lang geleden reageerde ik nog op een interview met hem in HP/De Tijd ( zie hier, het derde deel van de posting ). Voor alle duidelijkheid: dit betekent in de verste verte niet dat ik de kritiek van iemand als Yochanan V. deel, mensen als YV laten in grote mate zien wat er mis is met de Israelische hasbara, maar dat is weer een heel ander verhaal. Anyway, ondanks mijn bedenkingen bij alle professionele lof die de laatste paar dagen postuum over Conny Mus is uitgestort, ben ik er zonder meer van overtuigd dat hij voor zijn naasten en bekenden een goede vriend en een erg hartelijke en joviale man en collega was. Onze kinderen hebben drie keer mede dankzij hem een geweldige dag in de haven van Jaffo gehad, samen met vele tientallen andere Nederlandse en Israelische kinderen. Alleen daarom al verdient hij dit korte in memoriam. Hij ruste in vrede.

No comments: