Tuesday, December 07, 2010

Niet echt nieuws

( Spotprent van Joep Bertrams; ik kwam deze tegen op het weblog van Rob Fransman )
Tot mijn kleine verbazing las ik gisteravond over de ophef die was veroorzaakt door uitspraken van Frits Bolkestein over de toekomst van Joden in Nederland. Verbazing, omdat de heer Bolkestein iets soortgelijks bijna drie jaar geleden al zei, in een interview dat ik begin 2008 met hem had voor mijn boek Israel en ik: Vijftien bekende Nederlanders over hun band met een zestigjarige (Aspekt, 2008). Dat interview (dat hij net als alle andere veertien geinterviewden inzag en goedkeurde voor het gepubliceerd werd) sloot hij af met de woorden (p. 28): "Israel is in mijn ogen eerst en vooral een vrijplaats voor Joden. Het is samen met de Verenigde Staten het enige land waar Joden op de langere termijn veilig zullen zijn. Het is triest, maar de eerlijkheid gebiedt me dat te zeggen. Wat ik het land toewens? Vrede. Ja, wat anders?" In het zelfde boek (pp. 83-84) zegt Dr. Bloeme Evers-Emden overigens iets soortgelijks:"Tegen mijn kinderen en kleinkinderen zeg ik altijd dat ze weg moeten: 'Er is maar één weg, namelijk naar Israël.' Het kan nog best een jaar of tien duren, maar het gaat mis hier." Enzovoort.

No comments: