Saturday, April 16, 2011

Nebenklaeger

Gisteravond ging ik uiteindelijk ruim een half uur later slapen dan ik van plan was. Vlak voordat ik wilde gaan douchen klikte ik nog even op het weblog van Rob Fransman, en na het lezen van zijn laatste posting bezocht ik de website van de Stichting Sobibor. Daar aangekomen kon ik haast niet anders dan de requisitoren te lezen van alle zogenaamde Nebenklager die de afgelopen week tijdens het proces tegen John Demjanjuk het woord voerden. Vooral dat van Rob Wurms z"l ontroerde me. Probeer al die namen en de bijbehorende leeftijden maar eens te lezen zonder tranen in je ogen te krijgen. De generatie van Rob Wurms, Rob Fransman, Max Degen en de meeste andere Nebenklaeger is dezelfde generatie als die van mijn ouders, en van mijn schoonouders (die als jonge kinderen de Shoah in resp. Zuid-Frankrijk en Roemenie overleefden). Er zit slechts een (1) na-oorlogse generatie tussen mijn eigen kinderen en de generaties van hun groot- en overgrootouders, die de Holocaust, als kind of als volwassene, overleefden of (zoals in het geval van de vader van mijn schoonmoeder) door de Nazis en hun helpers vermoord werden. Je moet wel dom, onwetend, ongevoelig, antisemitisch, of een combinatie van die adjectieven, zijn om niet te willen of kunnen begrijpen dat die verdraaide rotoorlog nog heel wat jaren het leven van miljoenen mensen - Joods en niet-joods - zal blijven bepalen, dat de jaren 1933-1945 nog jaren een belangrijk referentiekader zullen blijven in menige publieke discourse in Nederland en elders, en dat het nog heel lang zal duren voordat Israel voor de meeste Joden een land als alle andere zal worden.

No comments: