Wednesday, April 20, 2011

Nog een paar goede op-ed artikelen

Net gelezen, op de site van Trouw, een artikel van Stefan Paas, theoloog: "Walging is geen reden om een grondrecht aan te tasten", en een artikel van Volkskrant columniste Amanda Kluveld, "De gretigheid van het afwijzen van de koosjere slacht". Ik denk overigens, in tegenstelling tot iemand als Ratna Pelle (die al jaren overtuigd vegetarier is, voor haar betoog heb ik dan ook meer respect en begrip dan voor dat van iemand die verder gewoon vlees eet en zich alleen om de koshere en halal slacht druk maakt), dat de historische context wel degelijk een legitiem argument is in deze discussie. Min of meer zoals Freek de Jonge - met zijn nog schelere dan mijn eigen ogen 'recht' in de camera kijkend - bijna dertig jaar geleden uitlegde waarom hij tegen kruisraketten in Nederland was: "Heb je gezien wie er voor is?".  Ik geloof dat het belangrijk is om duidelijk te maken dat (het roepen om) een verbod van kosher slachten deel uitmaakt van een lange traditie. Wat vanzelfsprekend absoluut niet wil zeggen dat iedereen die vandaag de dag voor zo'n verbod is bij voorbaat verdacht is. Maar de obsessie, bij sommige mensen, met toch echt een klein deel van de in Nederland geslachte runderen, kippen, geiten en schapen (over varkens en paarden hoeven we het niet te hebben) is dat volgens mij wel.


No comments: