Sunday, May 01, 2011

Hufters

Als ik naar het in mijn ogen wederom uitermate inhoudsloze programma voor Bevrijdingsdag kijk, wordt de bijsmaak die ik de laatste weken in mijn mond heb (als gevolg van de discussie rond kosher slachten) nog sterker. Natuurlijk ben je vrij, als je maar geen asielzoeker, of praktizerend Joods of moslim bent, en als je maar met Geert meemarcheert. Ik moest onwillekeurig even denken aan Gewetensbezwaren van Don Quishocking: "Vrijheid, blijheid, u bent vrij. Hier mag ieder doen en laten wat hij wil, mits u zich houdt aan onze op democratische wijze tot stand gekomen spelregels, maar dat spreekt vanzelf."  Bijna had ik niet gezien dat Rob Fransman nog een mooie posting gewijd heeft aan het initiatief van het 4-5 mei comite om zichtbaar te maken waar voor/tijdens DE oorlog Joodse gezinnen en individuen woonden. Ik had al zo mijn bedenkingen over dat idee, al leek het me niet geheel onsympathiek. Dankzij Rob weet ik nu zeker dat het initiatief niet glatt kosher is, of althans, dat het historische bewustzijn van minstens een deel van de medewerkers aan het krantje om te huilen is. "Even het verband leggen tussen Israël en de Sjoa om de goegemeente te tonen hoe politiek correct het comité is." Ik kan het niet beter zeggen dan mijn collega-blogger: "De hufters, hoe durven ze. Liever geen herdenking, dan een met het 4 en 5 mei comité."

No comments: