Sunday, May 01, 2011

Nog een keer

Ik vond het leuk om te lezen dat Rob Fransman - wiens blog ik jaren geleden toevallig ontdekte toen een goede vriendin me er op wees - me zijn vriend noemde. Die vriendschap is voorlopig nog virtueel, van een heuse ontmoeting is het nog niet gekomen. De laatste keer dat ik in Nederland was en tijd had voor een afspraak moest hij naar Duitsland, voor een van de zittingen van de rechtzaak tegen John Demjanjuk. Hopelijk wordt zijn werk, en dat van vele anderen, binnenkort bekroond met een veroordeling van John D. Ik heb aardig wat uren besteed aan het lezen over dat proces, en over Sobibor, voor een groot deel op of via Robs blog. Hij en ik zijn het over veel - maar lang niet over alles, gelukkig maar, dat zou saai zijn - eens.

Een paar dagen geleden kwam ik bij hem een uitstekend artikel tegen over het onderwerp dat me vorige maand na lange tijd weer eens redelijk intensief aan het bloggen kreeg. Tamarah Benima schreef een helder en - in mijn ogen - overtuigend betoog tegen het verbod op kosher slachten. Het zal weinig helpen, de dierenvrienden en de jodenhaters lijken het te gaan winnen, maar ik ben blij dat het volgende toch maar even gezegd is:

"...dat juist op zo’n klein segment van het slachten op hoge toon eisen worden gesteld, alleen omdat het politiek haalbaar is en gemakkelijk aan de kiezer te verkopen, heeft de schijn van symboolpolitiek. Dat is onaangenaam, to say the least. Een klein aantal vrome joden zal wegtrekken. Ik niet. Maar zodra een meerderheid gaat bepalen welke teksten, hoe oud ook, voor mij en andere joden richtinggevend en betekenisvol mogen zijn en welke niet, verwordt democratie tot tirannie. En dat raakt me.


Mijn familie woont hier vanaf 1670. Ik ben geboren en opgegroeid in dit land. Hier werk en leef ik. Dat het koosjere slachten, cruciaal onderdeel van de joodse beschaving, nu wordt weggezet als ‘barbaars’, vergroot mijn gevoel vreemdeling te zijn in mijn eigen land. Dat gevoel gaat wel weer over. Tot er weer een incident is waarvan ik wakker lig."

No comments: