Tuesday, June 21, 2011

Apologies

I apologize to all DBI-visitors who do not understand Dutch. With a job and a family (including our daughter's bat mitzvah last month, which was great fun but very time-consuming, believe me), I have very little spare time these days. In the last few months I have spent very little time following the news and writing postings and articles. One subject has taken up much of that time. The Dutch Party for the Animals (together with the rightwing, anti-Muslim, populist Party for Freedom) has initiated a law that would ban kosher and halal slaughter in the Netherlands. Although I am not religious, I very much oppose such a ban, mainly for historical reasons. Many of my recent postings, and articles that were published in two Dutch dailies yesterday, deal with those reasons and with other aspects of the subject. I even have contacted a list of parliamentarians of the Dutch Labor party, which for 24 years has been 'my' party. It is an issue that I feel very strongly about. As soon as I have time I will post a list of links to interesting articles that I have read in the last months, mostly dealing with all that is going on in and around Israel (which is a lot, and little of it very encouraging). Until then I ask for your patience and understanding.

4 comments:

minispace said...

Even voor de dummies zoals ik: waarom is het zo erg dat dieren eerst verdoofd worden voor de slacht?

Bert said...

Het dier moet volkomen gaaf (zonder enige wonden of wondjes) en bij bewustzijn zijn op het moment dat het geslacht wordt. Als het dier verdoofd is kan zijn vlees niet kosher zijn. Ik heb even snel gegoogled naar betrouwbare informatie over de precieze redenen achter de vereisten, maar kan die niet zo 1-2-3 vinden.

minispace said...

OK, dank voor de info ;-)

Bert said...

Niets te danken. Voor alle duidelijkheid: of een dier meer of minder lijdt als het kosher geslacht wordt is voor mij niet de belangrijkste reden om voor of tegen een verbod te zijn. Mijn voornaamste redenen zijn:

- historisch (een verbod op kosher slachten is van oudsher een middel dat tegen de Joden is gebruikt; lang niet alle voorstanders van een verbod hebben de pest aan Joden maar zo goed als iedereen die de pest aan Joden heeft steunt of initieert op een gegeven moment zo'n verbod) Doet me denken aan Freek de Jonge tegen de kruisraketten: "Heb je gezien wie er voor is?" (Was jij toen al politiek bewust, of ben je meer dan vijf jaar jonger dan ik?)
- emotioneel ( zie de vorige reden, en wederom de Holocaust, sorry; een verbod op onverdoofd slachten was een van de allereerste maatregelen die de Nazis namen waar ze ook maar aan de macht kwamen.
- principieel: aangezien dit een maatregel betreft die slechts een miniem percentage van alle geslachte dieren zou 'helpen' en tegelijkertijd twee minderheden gevoelig treft, lijkt het mij eerlijker en zinvoller om met een wetsvoorstel te komen dat allereerst de LEVENSomstandigheden van ALLE dieren verbetert. Als men daarna of zelfs in het kader daarvan de rituele slacht wil beperken of verbieden kan ik daar niet tegen inbrengen dat het schijnheilige symboolpolitiek betreft die in het geval van sommige verbodsvoorstanders bij mij bepaalde verdenkingen oproept.