Sunday, June 26, 2011

Geen halszaak

Vanmiddag kreeg ik een uitgebreide reactie van Rob Fransman op een posting van gisteren, die weer een reactie was op een posting op zijn blog. Ik heb vrijwel meteen op zijn reactie gereageerd, tussen de bedrijven door. We zijn het per saldo over meer dingen eens dan oneens, zo blijkt maar weer, dit is zeker - hij zegt het heel toepasselijk - geen halszaak voor een van ons. Zijn mail en mijn antwoord zijn hier te lezen.

PS: Nog twee kanttekeningen, en dan houd ook ik het voorlopig voor gezien wat dit onderwerp betreft (dat is geen belofte, maar een voornemen; heel misschien zal ik nog reageren op een mail van PvdA-kamerlid Dijsselbloem, maar alleen als ik daar tijd voor vind en puf voor zal hebben). Ik had niet moeten schrijven dat het ons niet echt raakt. Preciezer is, denk ik, dat het ons niet direct treft, omdat we geen van beiden strikt kosher eten. Het verbod raakt meer dan alleen het (ultra)orthodoxe deel van de Joodse gemeenschap(pen) in Nederland, mede omdat de campagne voor het verbod (kijk naar sommige online commentaren) echt niet alleen door dierenvrienden en tegenstanders van religieuze rigiditeit is gevoerd. Dat Arnon Grunberg, Arnold Heertje, en Ronnie Naftaniel - geen van allen echt frum, als ik me niet vergis - het direct of indirect voor de koshere slacht hebben opgenomen is veelzeggend in dit opzicht. Ten tweede, wat ik schrijf over historische veranderingen is een beetje ongelukkig geformuleerd, vanuit het perspectief van een historicus. Ik hoop dat mijn bedoeling duidelijk is.

No comments: